Öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlilikleri ile eğitim bilişim ağı (EBA) kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişki
Künye
Teker, Şeyma Bayyiğit. Öğretmenlerin teknolojik pedagojik alanbilgisi (TPAB) yeterlilikleri ile eğitim bilişim ağı (EBA) kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu çalışmanın amacı; öğretmenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) düzeylerinin, Eğitim Bilişim Ağı'nı (EBA) kullanımlarına yönelik etkisini araştırmaktır. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Isparta ilinde yer alan merkez okullarda çalışan 103 adet öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği ve Eğitim Bilişim Ağı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen verileri analiz etmek için SPSS 22.0 paket programı dahilinde; aritmetik ortalama, yüzde ve frekans hesaplamaları, normallik testi, Mann-Whitney U testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Tukey testi ve Spearman korelasyonu uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin TPAB ve EBA düzeyleri yeterli bulunurken; EBA kullanımına yönelik tutumlarının olumlu olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin TPAB düzeyleri ve EBA kullanımlarına yönelik tutumları arasında doğrusal bir ilişki bulunamamıştır. Elde edilen bulgular ışığında TPAB düzeyinin EBA kullanımı üzerine bir etkisi olmadığı ortaya konulmuştur. Tüm bunların yanında, yapılan ANOVA testi sonucunda öğretmenlerin hizmet süresi ile TPAB alt faktörlerinden teknolojik bilgi düzeyleri, teknolojik alan bilgisi düzeyleri, teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda araştırmacılara ve sonraki araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur. The aim of this study is to investigate the effect of teachers' technological pedagogical content knowledge (TPACK) levels on the use of Education Informatics Network (EBA). Relational scanning model of quantitative research design was used in this study. The study group consisted of 103 teachers working in central schools in Isparta province of the Ministry of National Education. Technological Pedagogical Content Knowledge Scale and Education Information Network Attitudes Scale was used for collect data. to analyze data obtained from the scales within the SPSS 21.0 software package; arithmetic mean, percentage and frequency calculations, normality test, Mann-Whitney U test, one way variance analysis (ANOVA) and Spearman correlation were applied. As a result of the analyzes, the teachers' TPACK and EBA levels were found to be sufficient and the attitudes towards EBA were positive. There was no linear relationship between teachers' TPACK levels and their attitudes towards EBA. Findings show that, it was revealed that TPACK level had no effect on EBA use. In addition to all of these, it was determined that there was a significant difference between the teachers' service duration and technological knowledge levels, technological knowledge level and technological pedagogical content knowledge in TPACK sub-factors. In the light of the results obtained from the research, suggestions for researchers and subsequent research are presented.