Öğretim materyali tasarım sürecinin matematik öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerine etkisi
Künye
Durusoy, Okan. Öğretim materyali tasarım sürecinin matematik öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu çalışmada Matematik öğretmen adaylarının tasarım tabanlı öğrenme faaliyetleri kapsamında öğretim materyali geliştirme süreçlerinin onların Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerine (TPACK) etkileri araştırılmıştır. Öğretim uygulamaları ve veri toplama süreçleri 19 öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Karma modelin kullanıldığı araştırmada, tasarım tabanlı öğrenme süreci kapsamında; öğretmen adaylarının işbirliği yaparak çalıştıkları, tartışma ve yansıtma faaliyetlerine olanak tanıyan, interaktif ve özgür bir özel öğrenme ortamı oluşturulmuştur. Öğretmen adayları gruplar halinde çalışarak öğretim materyalleri tasarlamışlar ve materyallerinin gelişimlerini sınıf arkadaşlarıyla paylaşmışlardır. Yürütülen aktif tartışma ve geri bildirimler ışığında güncellemeler yaparak materyallerini geliştirmişlerdir. Mikro öğretim uygulamaları kapsamında, hazırlanan materyallerin öğretim sürecinde kullanılmasına yönelik periyodik denemeler, tartışmalar, değerlendirmeler ve yeniden tasarım süreçleri ile öğretimler gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarının TPACK ve TPACK öz güven seviyelerini incelemek amacıyla öğretim sürecinin başında ve sonunda ölçekler yardımıyla veriler toplanmıştır. Çalışmaya katılan bütün öğretmen adayları ile birebir görüşmeler yapılmış ve süreç hakkındaki görüşlerini belirlemeye yönelik analizler gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizlerde; tasarım tabanlı öğrenme faaliyetleri çerçevesinde yürütülen öğretim materyali tasarlama süreci sonunda öğretmen adaylarının TPACK ve TPACK öz güven seviyelerinde pozitif yönde anlamlı değişimler olduğu ve öğrenme deneyimlerinin Fink Taksonomisi kapsamında anlamlı
öğrenme çıktılarına sahip olduğu saptanmıştır. Öğretmen adaylarının süreç ile
ilgili görüşlerinin de bu değişimleri desteklediği görülmüştür. In this study, the effects of instructional material development processes within the scope of learning by design activities of the mathematics teacher candidates on their technological pedagogical content knowledge (TPACK) were investigated. Teaching practices and data collection processes were carried out with the participation of 19 teacher candidates. In the research in which mixed model is used, an interactive and free special learning environment has been created within the framework of the
learning by design, which allows pre-service teachers to work collaboratively and
allows discussion and reflection activities. Teacher candidates worked in groups
to design instructional materials and share the development of their materials with
their classmates. They developed their materials by making updates through active discussions and feedbacks. Periodical trials, discussions, evaluations and redesign processes were carried out for the use of materials prepared in the teaching process within the scope of micro teaching activities. In order to examine the TPACK and TPACK self-confidence levels of teacher candidates, data were collected from the scales applied at the beginning and end of the teaching process. Face to face interviews were conducted with all prospective teachers and analyses were conducted to determine their views on the process. In the analysis, it was determined that the teacher candidates' TPACK and TPACK self-confidence levels were significantly positive at the end of the instructional material design process and learning experiences had meaningful learning outcomes within the scope of Fink’s Taxonomy. It was also observed that the opinions of teacher candidates on the process supported these changes.