Öğretmen adaylarının kimya öz-benliklerinin incelenmesi
Künye
Işıktaş, Tuğba. Öğretmen adaylarının kimya öz-benliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu araştırmada, çeşitli değişkenlerin öğretmen adaylarının kimya öz-benliklerine etkisi ve öğretmen adaylarının kimya öz-benlikleri ile ilgili görüşleri araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan toplam 434 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının kimya öz benliklerini belirlemek amacıyla Bauer (2005) tarafından geliştirilen Kimya Öz-benlik ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen bir yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nicel veriler, SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Nicel verilerin analizinde, parametrik değişkenler için Bağımsız Örneklemler için T testi ve İlişkisiz Örneklemler için Tek Faktörlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA) kullanılırken, parametrik olmayan değişkenler için Mann Whitney U testi ve Kruskall Wallis testi kullanılmıştır. Elde edilen nicel bulgular sonucunda, cinsiyet değişkeni ile sınıf düzeyi yönünden kimya öz benlik arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, bölüm değişkeni ile kimya öz benlik arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca öğretmen adaylarının kimya öz benlikleri bakımından görüşlerine de yer verildiği bu araştırmada, Kimya Eğitimi, Fizik Eğitimi ve Fen Bilgisi Eğitimi bölümlerindeki öğretmen adaylarının, kimya öz-benlikleriyle ilgili görüşlerinde daha olumlu ifadelere sahip oldukları ve farklılığında genellikle sayısal alandan kaynaklandığı görülmüştür. In this study, the effect of various variables on pre-service teachers'chemistry self-concept and the opinions of pre-service teachers about chemistry self-concept were investigated. The sample of the study consisted of 434 teacher candidates at Balıkesir University Necatibey Faculty of Education. In order to determine the chemistry self concept of the pre-service teachers, Chemistry Self Concept Scale developed by Bauer (2005) and a semi-structured interview form developed by the researcher were used. The quantitative data were analyzed with SPSS package program. In the analysis of quantitative data, Independent Samples T-test and One-Way ANOVA test for Independent Samples were used for parametric variables, while Mann-Whitney U test and Kruskall Wallis test were used for non-parametric variables. According to the quantitative findings, it was observed that there is no significant difference in terms of gender and class variables on chemistry self-concept. In addition, it was seen that there is a significant in terms of according to the departments on chemistry self-concept. In this research during which opinions of pre-service teachers were obtained, it was also observed that the pre-service teachers in the departments of Chemistry Education, Physics Education and Science Education have more positive expressions in their opinions about the concept of chemistry self and it is believed that the difference is usually due to their numerical field of studies.