Matematiksel yatkınlık ölçeği uyarlama çalışması
Citation
Yörük, Semiha Kandemir. Matematiksel yatkınlık ölçeği uyarlama çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Abstract
Bu tez araştırmasının temel amacı Beyers (2008) tarafından geliştirilen “Matematiksel Yatkınlıklar İşlevleri Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yaparak ölçeğin Bu tez araştırmasının temel amacı Beyers (2008) tarafından geliştirilen “Matematiksel Yatkınlıklar İşlevleri Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yaparak ölçeğin Türkçe uyarlamasını yapmaktır. Araştırmada uyarlanan ölçek yardımıyla matematik öğretimi yapacak olan sınıf, ilköğretim matematik ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel yatkınlık düzeylerini belirlemek, cinsiyetin ve bölüm farklılıklarının matematiksel yatkınlık düzeylerine etkisinin olup olmadığını incelemek de amaçlanmıştır. Araştırma bir tarama araştırmasıdır. Araştırmaya farklı bölümlerden toplam 646 öğretmen adayı katılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yardımıyla uygulanmıştır. Ölçek maddelerinin madde analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Bu analizler sonucunda dört boyutlu geçerli ve güvenilir bir matematiksel yatkınlık ölçeği geliştirilmiştir. Araştırmanın diğer sonuçlarına göre ortaöğretim ve ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel yatkınlık düzeyleri yüksek, sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının matematiksel yatkınlık düzeyleri ise ortalamanın üstünde bulunmuştur. Matematiksel yatkınlık düzeyleri cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermiştir. Erkek öğretmen adaylarının matematiksel yatkınlık düzeyleri kadın öğretmen adaylarının matematiksel yatkınlık düzeylerinden anlamlı derecede yüksektir. Bölüm farklılığı değişkeni öğretmen adaylarının matematiksel yatkınlık düzeyleri üzerinde anlamlı farklılık oluşturmaktadır. Ortaöğretim ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiksel yatkınlık düzeyleri sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel yatkınlık düzeylerinden anlamlı derecede yüksekken; ortaöğretim matematik öğretmeni adaylarının ise matematiksel yatkınlık düzeyleri ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiksel yatkınlık düzeylerinden anlamlı derecede daha yüksektir. Elde edilen sonuçlar öğretmen eğitimi ve matematik eğitimi açısından tartışılmıştır. The main purpose of this thesis research is to make the Turkish version of the scale by making validity and reliability analysis of the Mathematics Dispositional Functions Inventory developed by Beyers (2008). Another aim of this study was to determine the mathematical disposition levels of elementary school prospective teachers, middle school mathematics and secondary school mathematics prospective mathematics teachers who will teach mathematics with the help of the scale adapted in the study, and to examine whether there is an effect on the mathematical disposition levels of gender and department differences. This research is a survey research. A total of 646 teacher candidates from different departments participated in the study. The construct validity of the scale was made by exploratory and confirmatory factor analysis. Item analysis of the items of the scale was performed. For the reliability of the scale, Cronbach Alpha reliability coefficient was calculated. As a result of these analyzes, a valid and reliable mathematical disposition scale was developed. According to the results of the study, the mathematical disposition levels of the secondary and middle school mathematics teachers were higher and the mathematical disposition levels of the elementary teacher candidates were higher than the average. Mathematical disposition levels were significantly different according to gender. Mathematical disposition levels of male pre-service teachers are significantly higher than female teachers. The variance of the branch variance has a significant difference on the mathematical disposition levels of prospective teachers. The mathematical disposition levels of secondary school and middle school mathematics teachers are significantly higher than the mathematical disposition levels of elementary school teacher candidates. The mathematical disposition levels of secondary mathematics teacher candidates are significantly higher than those of middle mathematics teachers. The results were discussed in terms of teacher education and mathematics education.