Lise öğrencilerinin fotoelektrik ve compton olaylarına ilişkin fikirleri
Künye
Dokuzfidan, Gizem. Lise öğrencilerinin fotoelektrik ve compton olaylarına ilişkin fikirleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin fotoelektrik ve Compton olaylarına ilişkin fikirlerini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma Balıkesir il merkezinde bulunan on ortaöğretim okulunun 12. Sınıfında öğrenim gören toplam 485 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere fotoelektrik olay ve compton saçılması konuları ile ilgili öğretim öncesi ve sonrasında kavramsal anlama testi uygulanmıştır. Kavramsal anlama testinden elde edilen verilerin analizi nitel veri analizi yöntemlerinden betimsel analizle yapılmıştır. Öğretim öncesi yapılan testte öğrencilerin fotoelektrik olay ve compton saçılması konularında birçok alternatif kavrama sahip olduğu görülmüştür. Bu alternatif kavramların bazıları literatürde yer alırken, bilindiği kadarıyla literatürde olmayan birçok alternatif kavram ortaya çıkarılmıştır. Öğretim sonrasında ise öğrencilerin az bir kısmının bilimsel kabul edilebilir kavramlara sahip olduğu görülürken, büyük bir kısmının alternatif kavramlara sahip olduğu görülmüştür. Öğretim programının literatürde yer alan alternatif kavramları dikkate almaması ve müfredattaki konulara kavramsal düzeyde yeteri kadar zaman vermemesi sebebiyle öğrencilerin alternatif kavramların çoğunun öğretim sonrasında da öğrencilerde devam ettiği görülmüştür. The aim of this study is to reveal the ideas of high school students regarding photoelectric and compton phenomena. This study has been carried out with a total of 485 students studying in 12th grade of ten high schools at Balıkesir which is are at the Turkey’s western city in 2016-2017 educational period. A cognitive understanding test has been put into practice both the beginig and the ending instruction about photoelectric and compton phenomena. The analysis of data which is obtained from those cognitive test has done descriptive analysis. In the test which is carried out before tuition has been observed that students has many alternative conceptions regarding photoelectric and compton phenomena subjects. As far as is known a myriad of alternative concepts that most of them are not in literature has been brought out, while same of these alternative concepts still take part in literature. While small portion students who have concepts that acceptable as scientific, the majority of whom have alternative concepts has been observed after tution. It has also been observed that most the alternative concepts of the students have continuedamong them after tution on account of concepts in literature and of course not give enough time to the subjects at conceptual level.