Öğretmen adaylarının matematik kavramına ilişkin metaforik algıları
Künye
Çetinsoy, Çiğdem. Öğretmen adaylarının matematik kavramına ilişkin metaforik algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının matematik kavramına yönelik algılarının metaforik açıdan incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden, fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda ve çalışmada kullanılan metafor ölçeğinin geliştirilmesi amacıyla, araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim bahar yarı yılında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 537 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu seçilirken, amaçlı örnekleme yöntemlerinde, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının matematik kavramına ilişkin metaforlarına ilişkin veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen metafor ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada toplanan veriler, nitel veri analizi yöntemlerinden olan içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının toplam 10715 adet metafor oluşturduğu görülmüştür. Oluşan bu metaforlar sebeplerine bakılarak sınıflandırıldığında toplam 24 tema altında gruplanmıştır. Bu temalar, zor, sevilmeyen/yapılamayan, zevkli ve eğlenceli, gereklilikleri olan, değişken, olmazsa olmaz, çok bileşenli, düzenli ve kurallı, geniş, derin, büyük, faydalı, yapamayınca üzen, diğer bilimlerle ilişkili, korkulan ve önyargılı, sürükleyici ve vazgeçilmez, yeni şeyler keşfedilen, aşamalı, heyecanlı, gereksiz, hızlı, sonsuz, gizemli, özgür bir ders olarak matematik temaları olmuştur. Ayrıca yapılan araştırmada öğretmen adaylarının okuduğu bölüm Sayısal ağırlıklı bir bölüm değilken, matematiğe karşı algısının olumsuz bir hal aldığı sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this thesis is to identify metaphorical perceptions of pre-service teachers towards the concept of mathematics. The model of the thesis is phenomenology. In line with this aim, and in order to develop metaphor scales regarding mathematics in a reliable and valid manner, the sample of the present study consisted of 537 pre-service teachers, studying during 2017-2018 instruction year in the Necatibey Education Faculty of Balıkesir University. The sample of the thesis was selected by simple sampling method from the purposeful sampling methods. The data related to the metaphors of pre-service teachers were collected through the metaphor scale developed by the researcher. The data collected in the study were analyzed by using the content analysis method which is one of the qualitative data analysis methods.
As a result of research, 10715 metaphors were obtained. The metaphors were grouped in 24 themes when categorized according to their causes. These themes are difficult, unpopular / unapproachable, enjoyable, with obligation, variable, necessary, multi-component, regular, big, beneficial, related to other sciences, feared and prejudiced, upset when you can not, discovered, gradual, excited, unnecessary, fast, endless, mysterious, and free. In addition, as the sections of the teacher candidates moved away from mathematics, their perception towards mathematics became more negative.