2018 sosyal bilgiler öğretim programına uygun (4. 5. ve 7. sınıflara) doğal afetler konusunda etkinlik önerileri
Künye
Kısa, Gökhan. 2018 sosyal bilgiler öğretim programına uygun (4. 5. ve 7. sınıflara) doğal afetler konusunda etkinlik önerileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.Özet
Sosyal bilgiler eğitimi ülkelerin kendi kültürlerini aktarma, iyi vatandaşlar yetiştirme ve bireylerin çevresi ile olan etkileşiminin düzenlenmesi aşamasında önemli bir yere sahiptir. Türkiye’de öğrencilere daha iyi bir eğitim öğretim ortamı sağlanabilmesi amacıyla 2005 yılında öğretim programlarında önemli değişiklikler yapılmıştır. Yapılan değişikliklerle birlikte öğrencilerin öğrenme süreçleri içerisine aktif katılımının sağlanması hedeflenmiştir. Bu hedefler kapsamında öğrenme süreçlerini destekleyen en önemli kaynaklardan biri de öğrenme sürecinde yapılan etkinliklerdir.
Bu çalışmada 2017 yılında taslak halinde düzenlenen ve 2018 yılında tüm okullarda uygulanmaya başlanan sosyal bilgiler öğretim programı içerisinde yer alan doğal afetler konusunun içeriği ile birlikte doğal afetlerin öğretilmesi sürecinde programa uygun olarak hazırlanmış olan ders kitaplarındaki etkinliklerin neler olduğunun tespiti yapılmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda yöntem olarak nitel araştırma yöntemi, verilerin toplanması ve yorumlanması aşamasında doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonunda edinilen bilgiler ışığında doğal afetler konusunda öğrenme süreçleri içerisinde faydalanılabilecek, öğrencilerin aktif katılımının sağlanabileceği etkinlik önerileri sunularak öğretmenlere alternatif kaynaklar oluşturulması hedeflenmiştir.
Bu çalışmanın sonucuna göre öğrencilerin farkındalığının arttırılması ile birlikte doğal afetler konusunda daha fazla beceri ve değer kazanmalarını sağlayacak şekilde mevcut program yeniden düzenlenmelidir. Ayrıca doğal afetler konusuna öğrenme alanlarında daha fazla yer verilmelidir. Programa uygun olarak hazırlanmış olan ders kitaplarında doğal afetler konusu başlığı altında verilen bilgilerin ve sunulan etkinliklerin öğrencilerin öğrenme sürecinde derse ilgisini arttıracak, öğrenmesini kolaylaştıracak ve katılımını sağlayacak şekilde yeniden düzenlenmesi gerekmektedir. Bununla birlikte öğrencilere çeşitli becerilerin kazandırılması amacıyla farklı öğrenme yaşantılarının sunulduğu etkinliklerin ders kitaplarında yer almasının öğrencilerin öğrenmesini kolaylaştıracağı, öğrenme sürecine katılımını arttıracağı ve yeni fikirlerin ortaya çıkması aşamasında fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Social studies education has an important place in the process of transferring countries' own cultures, raising good citizens, and regulating the interaction of individuals with their environment. In order to provide a better educational environment for students in Turkey it has made significant changes in curriculum in 2005. With the amendments made, it is aimed to ensure the active participation of the students in the learning processes. One of the most important sources supporting learning processes within the scope of these objectives is the activities carried out in the learning process.
In this study, the content of natural disasters in the social studies curriculum which was implemented in 2017 in all schools in 2017, and in the process of teaching natural disasters in the course of teaching natural disasters, the activities in the textbooks prepared in accordance with the program were tried to be determined. In this context, the method of qualitative research, data collection and interpretation of document analysis technique was used. In the light of the information obtained at the end of the study, it is aimed to create alternative sources for the teachers by presenting the activity suggestions that the active participation of the students who can be utilized within the learning processes of natural disasters.
According to the results of this study, existing programs should be rearranged in order to increase students' awareness and to gain more skills and value in natural disasters. In addition, natural disasters should be more involved in learning areas. In order to gain knowledge and skills given under the title of natural disasters in the textbooks prepared in accordance with the program, it is thought that the participation of the activities in which different learning experiences are presented in textbooks will facilitate the learning of the students, increase their participation in the learning process and benefit in the emergence of new ideas.