Türk şiirinde çocuk teması (1923-1950)
Citation
Alınmış, Sedanur. Türk şiirinde çocuk teması (1923-1950) . Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.Abstract
Türk şiirinde çocuk teması, 1923 1950 yıllarını kapsayan tematik bir çalışmadır. Seçilen aralık Cumhuriyet’in ilanıyla çok partili hayata geçişe kadarki dönemi kapsar. Bu kapsam, yaşanan sosyal değişimin edebiyattaki karşılığını takip etmek amacıyla seçilmiştir. Literatür taramasıyla tespit edilen, dönem içinde öne çıkmış 29 şair belirlenmiştir. Bu şairlerin çalışmayı kapsayan yıllarda yayınlanmış, ulaşılabilen 77 şiir kitabı çalışmanın dayanağını oluşturmaktadır. Betimsel analiz yöntemi kullanılarak taranan eserlerde öne çıkan unsurlar tespit edilip sınıflandırılmıştır. Çalışmanın amacı, Türk şiirinde çocuk temasının (1923-1950) kapsamını belirlemek, dönemin çocuğa bakışının edebiyata yansıyan yönlerini keşfetmek, çocuk ile ilgili metinlerin taşıdığı nitelikleri açığa çıkarmaktır. Böylece bu çalışma alanda yapılan diğer çalışmalara katkı sağlayacak ve döneminin şiir evrenine ışık tutacaktır. Türk şiirinde çocuk teması (1923-1950) adlı bu çalışma beş bölümden oluşur. İlk bölümde çalışmanın problemi ve amacı tespit edilmiş, önemine değinilmiş, varsayım ve sınırlıkları belirlenmiştir. İkinci bölümde çocuk ve çocukluk kavramları açıklanmış, Türk edebiyatında çocuk temasının gelişimi incelenmiş ve çalışmayla ilgili literatür ele alınmıştır. Üçüncü bölümde araştırmanın yöntemi ortaya konulmuş, verilerin nasıl toplandığı ve analiz edilirken kullanılan yol açıklanmıştır. Dördüncü bölümde bulgular değerlendirilmiş, çocuk teması ortaya çıkan çerçeve içinde örneklerle ele alınmıştır. Beşinci bölümde ise ulaşılan sonuçlar ortaya konulmuş ve çalışma hakkında öneriler sunulmuştur. Buna göre, çocuk teması işlenirken çocukluğun, çocukla ilişki kuran bireylerin, sosyal koşulların, çocuk dünyasına ait unsurların etkili olduğu anlaşılmış; çocukla birlikte kimi folklorik ürünlere yer verildiği, çocuk üzerinden bir gelecek umudu taşındığı ve çocuğu anlatmada ortak bir üslubun kullanıldığı görülmüştür. The theme of children in Turkish poetry is a thematic study covering the years from 1923 to 1950. The selected period covers the duration from the proclamation of the Republic to the transition to multiparty life. This duration has been selected in order to follow the equivalent of the ongoing social change in literature. 29 distinguished poets of the period were identified by the literature review. 77 poetry books which were published in the years covering the study of this poets constitute the basis of the study. Using the descriptive analysis method, the outstanding elements of the scanned works are identified and classified. The aim of the study is to determine the scope of the theme of child in Turkish poetry (1923-1950), to explore the aspects reflected on literature of how the period has minded the child, to reveal the qualities of the texts related to the child. Thus, this study will contribute to other studies conducted in the field and will shed light on the poetry universe of its period. Children's theme in Turkish poetry (1923-1950) consists of five chapters. In the first chapter, the problem and purpose of the study were determined, its importance was mentioned and its assumptions and limitations were designated. In the second chapter, the terms of child and childhood are explained and the development of child theme in Turkish literature is examined and the literature related to the study is discussed. In the third chapter, the method of the research is presented, It is explained how the data is collected and the way in which the data is analyzed. In the fourth chapter, the findings are evaluated and the child theme is discussed with the examples in the frame emerged. In the fifth chapter, the found out results are exposed and suggestions are presented about the study. According to this research, it was understood that childhood, individuals communicating with children, social relations and instruments belonging to children’s world were influential in the theme of child. It was seen that some folkloric products were used together with the child, a future hope was grew depending on child and a common style was used to explain the child.