Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarının 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesi
Citation
Gültekin, Harun. Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarının 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.Abstract
Bu araştırmada, 2017 – 2018 eğitim – öğretim yılında okutulan 5. Sınıf Türkçe ders kitabı ile 6,7 ve 8. Sınıf Türkçe öğrenci çalışma kitaplarında yer alan etkinliklerin 21. Yüzyıl becerini nasıl yansıttıkları incelenmiştir. Çalışmada 21. Yüzyıl becerileri bilişsel, duyuşsal ve sosyokültürel beceri alanları ve bu alanların alt boyutları açısından ele alınmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemiyle yapılmıştır. 2017 – 2018 eğitim öğretim yılında okutulan 5. Sınıf Türkçe ders kitabı ve 6,7 ve 8. Sınıf Türkçe öğrenci çalışma
kitaplarında yer alan etkinlikler amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Doküman incelemesi ile toplanan veriler betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Verilerin analizinde; bilişsel beceri alanı alt boyutları, duyuşsal beceri alanı alt boyutları ve sosyokültürel beceri alanı alt boyutları analiz kodları işlevi görmüştür. Yapılan değerlendirmelere göre, 5. Sınıf Türkçe ders kitabı ile 6,7 ve 8. Sınıf Türkçe öğrenci çalışma kitaplarındaki etkinliklerde bilişsel beceri alanı ile ilgili etkinliklerin diğer beceri alanlarına oranla daha fazla olduğu görülmüştür. Ancak bu beceri alanında üst düzey düşünme becerilerini gerektiren problem çözme ile ilgili etkinliklerin sayısının az olduğu; bunun yerine bilgi kullanma ve bilgi yapılandırma
gibi alt boyutlar ile ilgili etkinliklerin daha fazla yer aldığı tespit edilmiştir. Duyuşsal alan ile ilgili etkinliklerde özellikle özkimlik ve özdeğer alt boyutları ile ilgili etkinlikler öne çıkmaktadır. Sosyokültürel alanda sosyalleşme alt boyutu ile ilgili etkinlikler diğer sosyokültürel beceri alanı etkinliklerine göre daha fazla sayıda bulunmaktadır. Etkinliklerde teknolojik gelişmelerle birlikte günlük hayata giren birtakım iletişim araçları veya ortamları (e-posta, forum vb.) kullanılsa da etkinliklerin ilgi çekiciliğinin artırılmasının gerekli olduğu düşünülmektedir. In this study, how the activities in the 5th grade Turkish textbook and the 6th, 8th and 8th grade Turkish student workbooks taught in the 2017 - 2018 academic year were examined. In this study, 21st century skills are discussed in terms of cognitive, affective and sociocultural skills areas and their sub-imensions.
The study was conducted with qualitative research method. In the 2017 - 2018 academic year, the activities in the 5th grade Turkish textbooks and 6,7 and 8th grade Turkish student workbooks were selected by purposive sampling method. The data collected through document analysis were analyzed by descriptive analysis method. In the analysis of the data; cognitive skills sub-dimensions, affective skills
sub-dimensions and socio-cultural skills sub-dimensions served as analysis codes. According to the evaluations, it was seen that the activities related to cognitive skills were higher in the activities of 5th grade Turkish textbook and 6,7 and 8th grade Turkish student workbooks compared to other skill areas. However, there are few activities related to problem solving that require high level thinking skills in this field; instead, it was found that activities related to sub-dimensions such as using information and structuring information took place more. In the activities related to affective domain, especially activities related to the sub-dimensions of autonomy and eigenvalue are prominent. The activities related to the socialization sub-dimension in the sociocultural field are more numerous than the other sociocultural skills field activities. Even though a number of communication tools or media (e-mail, forums, etc.) are used in the activities with technological developments, it is considered necessary to increase the attractiveness of the events.