Matematik dersinde akademik başarı, öz yeterlik ve matematik dersine yönelik tutum arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Çavdar, Dursun. Matematik dersinde akademik başarı, öz yeterlik ve matematik dersine yönelik tutum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.Abstract
Günümüzde eğitim-öğretim sürecinde matematik dersinde öğrencilerin akademik başarısı önemlidir. Matematik dersinin günlük hayatımızdaki kullanımı oldukça yaygındır ve hayatımızı kolaylaştırmaktadır. Bunun yanında merkezi sınavlardaki matematik dersi akademik başarısı genel başarı üzerinde oldukça etkilidir. Bir bakıma meslek seçimi gibi konularda hayatımıza yön vermektedir. Matematik dersi akademik başarısının temelleri ilköğretim kademesinde atılmaktadır. Bu çalışma ilköğretim öğrencilerine yöneliktir.
Çalışmanın amacı ilköğretim 4.sınıf matematik dersinde akademik başarı, matematik dersine yönelik tutum ve öz yeterlik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Örneklem olarak ilkokul 4.sınıf öğrencileri seçilmiş ve matematik dersi programından sayılar ve işlemler öğrenme alanından 40 kazanım belirlenmiştir. Başarı testinde 40 kazanım için 40 soru hazırlanmış, madde güçlük indeks değerleri 0,17-0,86 aralığındadır. Madde ayırt edicilik indeks değerleri ise 0,20-1.00 aralığındadır. Çalışmada tutum ölçeği olarak 5 seçenekli 20 maddeden oluşan bir ölçek kullanılmıştır. Öz yeterlik algısı ölçeği olarak da 3 seçenekli 19 maddeden oluşan bir ölçek kullanılmıştır. Tutum ölçeği için güvenirlik analizi yapılmıştır ve Cronbach’s Alpha kat sayısının 0,826 olduğu bulunmuştur. Öz yeterlik algısı ölçeği için yapılan güvenirlik analizi sonucu Cronbach’s Alpha kat sayısının 0,872 olduğu bulunmuştur. Çalışma için Balıkesir ili Karesi ilçesindeki Sevinç Kurşun ve Ali Hikmet Paşa İlkokullarında, 2017-2018 eğitim-öğretim yılındaki 16 sınıfta 264 öğrenciye ölçekler ve başarı testi uygulanarak veri toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS programında yapılmıştır. Öğrencilerin öz yeterlik algı düzeyleri, tutum düzeyi ile akademik başarı düzeyleri arasında cinsiyet bakımından anlamlı bir farklılık olup olmadığını anlamak adına bağımsız t-testi yapılmıştır. Öğrencilerin matematik dersindeki akademik başarı düzeyleriyle tutum düzeyleri ve öz yeterlik algı düzeyleri arasındaki ilişki incelemek için Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonunda öğrencilerin matematik dersindeki tutum ve öz yeterlik algı düzeyleri yüksek seviyede olduğu, akademik başarı düzeyinin ise orta seviyede olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin öz yeterlik algı düzeyleri, tutum düzeyi ile akademik başarı düzeyleri arasında cinsiyet bakımından anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğrencilerin matematik dersinde göstermiş oldukları akademik başarı düzeyleri ve tutum düzeyleri arasında düşük seviyede bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Yine aynı şekilde öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve öz yeterlik algı düzeyleri arasında düşük seviyede bir ilişki saptanmıştır. Öğrencilerin öz yeterlik düzeyleriyle tutum düzeyleri arasında yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Today, students’ academic success in Maths is quite important. The use of Maths in our daily lives is quite common and makes our lives easier. Besides, the academic success in Maths lesson in central exams is quite effective on general success. In a way, it gives direction to our lives on cases such as career choice. The basis of academic success in Maths is laid at primary education level. This study is directed to primary education students. The aim of this study is to analyze the relationships between academic achievement, self-sufficiency and attitude to Maths lesson at 4th grades. Fourth-grade students are chosen as sampling and 40 attainments are determined from numbers and processes learning domain in Maths lesson programme. The item difficulty index values of those 40 questions are between 0,17-0,86 and item differentation index values are between 0,20-1.00. In the study, a five-multiple choice scale, composed of 20 items, is used as an attitude scale. Also, a three-multiple choice scale which is composed of 19 items, is used as self-efficacy sense scale. For attitude scale, reliability analysis is adapted and Cronbach’s Alpha coefficient is found out as 0,826. As a result of reliability analysis for self-efficacy sense scale, Cronbach’s Alpha coefficient is found out as 0,872. During this study, at the 2017-2018 academic year, those scales and achievement test are applied to 264 students in 16 classes in Balıkesir - Karesi Sevinç Kurşun Primary School and Balıkesir - Karesi Ali Hikmet Paşa Primary School and data collected. The analysis of data is made via SPSS programme. The independent t-test was used to determine whether there was a significant difference between the students' self-efficacy perception levels, attitude level and academic achievement levels. To analyze the relationships between the students’ academic success levels in Maths, attitude levels and self-efficacy sense levels, Pearson correlation analysis is made. At the end of this research, Students’ attitudes and self-efficacy levels were found to be high and academic achievement was moderate. There was no significant difference between the levels of self-efficacy perception, attitude level and academic achievement levels of the students in terms of gender. It is concluded that there is a low level of relationship between the academic achievement levels and attitude levels of the students. Similarly, a low level relationship was found between the students' academic achievement levels and self-efficacy perception levels. A high-level of meaningful relation is found between the level of students’ self-efficacy and attitude levels.