Lifeskills approach in formal vocational training environments: a case study of Balikesir University
Özet
Life Skills Education (LSE) is "an active learning process" and a specific educational approach aiming at developing psychosocial competences of children and young people (also of some other potential target groups). This paper aims to find out how LSE is perceived and what reactions it generates among students in a higher educational environment, specifically among students receiving vocational training. In line with those questions, a semi-structured interview form was used to collect data from a purposeful sampling of 100 students involved in vocational training at Balikesir University, Turkey. The core finding of this research is the endorsement of the insight that LSE tends to generate similar results, positive impacts and challenges to the findings of previous researches even when it is applied to young people in vocational training at the tertiary level. The paper additionally makes the point that LSE should be questioned from a sociological perspective. It is concluded that developing a sociology of LSE experiences (a subfield of the sociology of education) would enrich the LSE literature while it may also change its direction of inquiry. Yaşam Becerileri Eğitimi (YBE), amacı çocukların ve gençlerin (ve daha başka hedef
grupların) psiko-sosyal yetkinliklerini geliştirmek olan “aktif bir öğrenme süreci” ve spesifik bir
eğitimsel yaklaşımdır. Bu makale, özellikle mesleki eğitim almakta olan üniversite öğrencileri
arasında uygulandığında YBE’nin nasıl algılandığını ve ne tür tepkiler doğurduğunu araştırmayı amaçlamaktadır. Bu sorulara paralel olarak, Balıkesir Üniversitesi’nde mesleki eğitim
almakta olan 100 öğrencilik amaçlı bir örneklemden veri toplamak üzere yarı-yapılandırılmış
bir mülakat formu kullanılmıştır. Araştırmanın ana bulgusu, YBE’nin yükseköğrenim seviyesindeki mesleki eğitim gençlerine uygulandığında da önceki araştırmaların bulgularıyla benzer sonuçlar, olumlu etkiler ve güçlükler yaratmaya meylettiği düşüncesinin onaylanmasıdır.
Makale, ilaveten, YBE’nin sosyolojik bir perspektiften sorgulanması gerekliliğini savunmakta
ve bir YBE deneyimleri sosyolojisi (eğitim sosyolojisi içinde) geliştirmenin YBE literatürünü zenginleştirebileceği gibi onun araştırma yönünü de değiştirebileceği sonucuna varmaktadır