Metinsel mesajdan mekânsal bilgiye: Coğrafya araştırmalarında veri kaynağı olarak sosyal ağ Twitter
Abstract
Web 2.0 dönemi ile hızlı bir gelişim gösteren sosyal medya uygulamaları, kullanıcılarına kolay ve erişilebilir biçimde kendi içeriklerini
üretme, paylaşma ve başkaları tarafından üretilen içeriklerle etkileşime geçebilme imkanı sağlamıştır. Popüler bir lokasyon bazlı
sosyal ağ olan Twitter, içerisinde barındırdığı kullanıcı üretimli içerikler ile çeşitli disiplinlerin dikkatini çekmiştir. Bu içerikler mekânsal
bilgileri ile birlikte elde edildiğinde, coğrafya bilimi araştırmaları için önemli bir potansiyel sağlamaktadır. İlgili ağ üzerinde yer alan
mekânsal veri çeşitlerini, verilere nasıl erişilebileceğini ve bu verilerin coğrafya araştırmalarındaki önemini irdelemeyi amaçlayan bu
araştırmanın yönteminde retrospektif bir yaklaşım benimsenmiştir. Doküman incelemesi ve açık kaynak kod kullanımı da amaca
uygun olarak yöntem dâhilinde kullanılmıştır. Twitter üzerinde toplam üç farklı coğrafi-mekânsal meta veri ve bu verilerin
kullanıcılara sunulduğu iki farklı JSON nesnesi olduğu belirlenmiştir. İlgili verilere ulaşabilmek için genel olarak tercih edilen üç farklı
yöntem ve bu yöntemlerin kullanıldığı çeşitli araştırma ve projelerin var olduğu görülmüştür. Genel olarak, coğrafya bilimi ile ilişkili on
üç farklı araştırma konusu için sosyal ağ Twitter üzerinde bulunan veriler önemli bir veri potansiyeli sağlamaktadır. Yine, Sosyal ağ
Twitter üzerinde bulunan kullanıcı üretimli içeriklerin ve ilgili yöntemlerin coğrafya araştırmalarında kullanımının; araştırmalar için
veri toplama, analiz etme ve görselleştirme süreçlerine katkı sağlayacağı, araştırmalarda ele alınan konuları çeşitlendireceği aşikârdır. Social media applications, which developed rapidly with the Web 2.0 era, provided users with the opportunity to produce and share
their own content in an easy and accessible way and to interact with the content produced by others. Twitter, a popular location
based social network, has attracted the attention of various disciplines with user-generated content. When these contents are
obtained together with their spatial information, they provide significant potential for geography research. A retrospective approach
has been adopted in the method of this study, which aims to examine the types of spatial data on the Twitter network, how to
access data and the importance of these data in geography research. Document review and use of open source code were also used
within the method in accordance with the purpose. It has been determined that there are a total of three different geospatial
metadata on Twitter and two different JSON objects where this data is made available for users. It has been observed that there are
three different methods generally preferred to access relevant data and various research and projects using these methods. In
general, the data available on the social network Twitter for thirteen different research topics associated with the science of
geography provides significant data potential. In addition, it is obvious that the use of user-generated contents on social network
Twitter and the application of related methods in geography research will contribute to data collection, analysis and visualization
processes for research and diversifying the subjects present in researches.