Çalgı eğitiminde öğretmen profili ile öğrencilerin çalgı dersine yönelik motivasyonları ve tükenmişlikleri arasındaki ilişki
Künye
Erten, Sena. Çalgı eğitiminde öğretmen profili ile öğrencilerin çalgı dersine yönelik motivasyonları ve tükenmişlikleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022.Özet
Bu araştırmada, çalgı eğitimi alan öğrencilerin çalgı dersine yönelik motivasyonları ve tükenmişlikleri üzerinde öğretmen profilinin etkisinin incelenmesi ve öğrencilerin çalgı eğitimine yönelik motivasyonlarının ve tükenmişliklerinin, araştırma için belirlenmiş değişkenlerle ilişkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2020-2021 öğretim yılında 5 üniversitenin eğitim fakültelerine bağlı müzik eğitimi anabilim dalları'nda eğitim alan 214 lisans öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir araştırmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Bireysel Çalgı Dersi Tükenmişlik Ölçeği, Etkili Bireysel Çalgı Öğretmeni Ölçeği, Bireysel Çalgı Dersi Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin çalgı dersine yönelik motivasyonlarının ve tükenmişliklerinin; çalgı eğitimi alma süresi, ailede müzik aleti çalan kişi bulunma durumu, haftalık ders saati, ailenin ekonomik düzeyi, herhangi bir ek işte çalışma durumu, cinsiyet, sınıf düzeyi, yaş, mezun olunan lise türüne göre farklılaşmadığı, çalgı çalışma süresine göre farklılaştığı, öğrencilerin çalgı dersine yönelik motivasyonları ile çalgı öğretmeni profili arasında orta seviyede pozitif, öğrencilerin çalgı dersine yönelik tükenmişlikleri ile çalgı öğretmeni profili arasında yüksek seviyede negatif anlamlı bir ilişki olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. This study sought to investigate the effect of the teacher profile on the instrumental music students' motivation and burnout, as well as assess their motivation and burnout towards instrument education in terms of some variables. The participants of the research consisted of 214 undergraduate students studying in the music education departments of the education faculties of 5 universities in the 2020-2021 academic year. Personal Information Form, Instrument Lesson Burnout Scale, Effective Individual Musical Instrument Teacher Profile Scale and Instrument Lesson Motivation Scale were used in the study. The results revealed that students motivation and burnout towards instrumental course did not significantly differ based on duration of instrument education, having a musician in the family, weekly course hours, parental economic status , working a second job, gender, grade level, age, type of high school graduated, whereas the length of instrument practise variable significantly correlated with the students motivation and burnout. Furthermore, a moderately positive and significant relationship was found between the motivation of the students toward the instrument course and the profile of the instrument teacher, while there was a highly negative and significant relationship between the students' burnout and the profile of the instrument teacher