Sosyal bilgiler eğitiminde tartışmalı konuların incelenmesi
Citation
Peker, Gamze. Sosyal bilgiler eğitiminde tartışmalı konuların incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Abstract
Dünya'da ve Türkiye'de birçok konu tartışmalı konu haline gelmiştir. Tartışmalı hale gelen konuların her biri ise hem bireyi hem de toplumu ilgilendirir. Bireyi ve toplumu ilgilendiren konuları içeren temel derslerden biri ise Sosyal Bilgiler dersidir. Dolayısıyla Sosyal Bilgiler dersi tartışmalı konuları içinde barındırır. Sosyal Bilgiler dersi; bireyi düşünmeye, araştırmaya, tartışmaya ve yeni fikirler ortaya çıkarmaya güdüleyen bir ders olma özelliğine sahiptir. Bu açıdan tartışmalı konular ile ilgili fikirler ortaya koyabilen bireyler yetiştirmek son derece önemlidir. Bu fikirlerin ortaya konulmasında Sosyal Bilgiler eğitimi ve bu eğitimin veriliş şekli çok önemlidir. Eğitimin verilmesinde en önemli araçlardan biri olan ders kitaplarındaki konuların işleniş biçimi, Sosyal Bilgiler dersinde tartışmalı konuların öğrenilip kavranması bakımından da çok önemlidir. Bu çalışmanın amacı: Sosyal Bilgiler 5, 6 ve 7. sınıf ders kitapları ve T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 8. sınıf ders kitaplarında tartışmalı konuların nasıl verilmiş olduğunun analizinin yapılmasıdır. Araştırmanın verileri nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile toplanırken, verilerin çözümlenmesi için de içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı ve 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitapları detaylıca incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, incelenen ders kitapların hiçbirinde doğrudan tartışmalı konulara yer verilmediği gibi hangi konuların tartışmalı konu olduğuna da değinilmemiştir. Örneğin 6. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında yer alan tartışmalı konulardan kültürel yozlaşma, medya ve TV yayınları konularına tartışmalı konu olarak yer verilmemesine karşın bu ve diğer tartışmalı konuların tespit edilip bu başlık altında incelenmek suretiyle kitaba konulması düşünülebilir. Tez No İndirme Tez Künye Durumu
870275 Pdf dosyası
Sosyal bilgiler eğitiminde tartışmalı konuların incelenmesi / Assessment of controversial issues in social studies education
Yazar:GAMZE PEKER
Danışman: DOÇ. DR. HAKAN ÖNAL
Yer Bilgisi: Balıkesir Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sosyal Bilgiler ve Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı / Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin: Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2024
105 s.
Dünya'da ve Türkiye'de birçok konu tartışmalı konu haline gelmiştir. Tartışmalı hale gelen konuların her biri ise hem bireyi hem de toplumu ilgilendirir. Bireyi ve toplumu ilgilendiren konuları içeren temel derslerden biri ise Sosyal Bilgiler dersidir. Dolayısıyla Sosyal Bilgiler dersi tartışmalı konuları içinde barındırır. Sosyal Bilgiler dersi; bireyi düşünmeye, araştırmaya, tartışmaya ve yeni fikirler ortaya çıkarmaya güdüleyen bir ders olma özelliğine sahiptir. Bu açıdan tartışmalı konular ile ilgili fikirler ortaya koyabilen bireyler yetiştirmek son derece önemlidir. Bu fikirlerin ortaya konulmasında Sosyal Bilgiler eğitimi ve bu eğitimin veriliş şekli çok önemlidir. Eğitimin verilmesinde en önemli araçlardan biri olan ders kitaplarındaki konuların işleniş biçimi, Sosyal Bilgiler dersinde tartışmalı konuların öğrenilip kavranması bakımından da çok önemlidir. Bu çalışmanın amacı: Sosyal Bilgiler 5, 6 ve 7. sınıf ders kitapları ve T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 8. sınıf ders kitaplarında tartışmalı konuların nasıl verilmiş olduğunun analizinin yapılmasıdır. Araştırmanın verileri nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile toplanırken, verilerin çözümlenmesi için de içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı ve 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitapları detaylıca incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, incelenen ders kitapların hiçbirinde doğrudan tartışmalı konulara yer verilmediği gibi hangi konuların tartışmalı konu olduğuna da değinilmemiştir. Örneğin 6. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında yer alan tartışmalı konulardan kültürel yozlaşma, medya ve TV yayınları konularına tartışmalı konu olarak yer verilmemesine karşın bu ve diğer tartışmalı konuların tespit edilip bu başlık altında incelenmek suretiyle kitaba konulması düşünülebilir.