Süleyman Bulut'un çocuk kitaplarının çocuk edebiyatının temel ilkeleri açısından incelenmesi
Citation
Tekin, Esra. Süleyman Bulut'un çocuk kitaplarının çocuk edebiyatının temel ilkeleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.Abstract
Son yıllarda çocuk edebiyatına yönelik çalışmalarda ve çocuklara uygun yazılan kitap sayısında artış olduğu gözlenmektedir. Çocuk edebiyatı kapsamında eserler veren yazarlardan biri de Süleyman Bulut’tur. Bu araştırmada ağırlıklı olarak çocuklara yönelik eserler veren Bulut’un çocuk kitapları, çocuk edebiyatının temel ilkeleri açısından incelenmiştir. Bu temel ilkeler tasarım ve içerik özellikleri şeklinde iki başlığa ayrılmaktadır. Kitaplar tasarım özellikleri bakımından boyut, kâğıt, kapak-cilt, sayfa düzeni, harfler ve resimler; içerik özellikleri bakımından ise konu, karakterler, dil ve anlatım, iletiler ve çevre başlıkları altında incelenmiştir. Eserlerin çocuk edebiyatı içerisindeki yeri ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmanın amacı, Süleyman Bulut’un çocuk kitaplarının çocuk edebiyatına yönelik eserlerde bulunması gereken tasarım ve içerik özelliklerine uygunluğunu ortaya koymaktır. Araştırmada nitel veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi yapılmıştır. Araştırma yazarın Şubat 2017 tarihine kadar yayımlanmış 37 çocuk kitabını kapsamaktadır. Çalışmada çocuklara yönelik eserlerde bulunması gereken temel ilkelere yer verilerek yapılan değerlendirmeler temellendirilmiştir. Bu doğrultuda incelenen eserlerin çocuklara edebî zevk verecek, okuma alışkanlığı kazandırabilecek nitelikler taşıdığı, ders kitaplarında metin olarak okutulabileceği sonucuna ulaşılmıştır. In recent years, it has been observed that there is an increase in the number of books written for children and for children's literature. One of the authors who gave works within the scope of children's literature is Süleyman Bulut. In this research, mostly works for children, Bulut's children's books, were examined in terms of basic principles of children's literature. These basic principles are divided in two headlines as design and content features. Books, in terms of design features include size, paper, cover-skin, page layout, letters and pictures; in terms of content properties, subject, characters, language and narration, messages and environment was examined under the titles. The place of the works in children's literature has been tried to be revealed. Purpose of the research is to reveal Süleyman Bulut children's books conform to the design and content characteristics that should be found in works for children's literature. In the research, document review which is one of qualitative data collection methods was done. The research covers 37 children's books written by the author, published until February 2017. In this study assessments made by employing the basic principles that must be found in children's works, was substantiate. In this respect, it result has been reached that the works studied have qualities that can give children literary pleasure, reading habits and can be read as texts in textbooks.