dc.contributor.author | Turan, Tuğba | |
dc.contributor.author | Şeker, Burcu Sezginsoy | |
dc.date.accessioned | 2019-08-06T10:09:47Z | |
dc.date.available | 2019-08-06T10:09:47Z | |
dc.date.issued | 2018 | en_US |
dc.identifier.issn | 2146-8249 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/5869 | |
dc.description.abstract | Social studies is a discipline which includes mainly the subjects related to abstract concepts. Digital stories have an important role in materialising abstract thinking. Storytelling, story listening, story reading improve creative thinking and story provides permanent learning when combined with education. Digital storytelling is a method that can be used to develop students' skills appropriate to the age we live in, to arouse their perceptions, to encourage them, and to increase their motivation to learn. Presenting the effect size of using digital stories on training individuals in the digital age on motivation will reveal the importance and requirement of using digital stories appropriate to the current age. The purpose of this study is to examine the effect of using digital stories while lecturing about subjects in the "Realizing Dreams" unit of the Social Studies course on students' motivation. The study group includes 72 fifth-grade students in two different classes of Makbule Suleyman Alkan Secondary School, located in Izmir. In this study, an experimental model was used. Also, Turkish version (Kutu & Sozbilir, 2011) of the ARCS motivation survey developed by Keller (1987) was used to measure the motivation. As a result of the research, a significant difference was found in support of the experimental group which digital stories were used in terms of general motivations and sub-dimensions (attention-compliance and trust-satisfaction). In this context, it can be said that the student group in which digital stories are used as material is more motivated in terms of general motivation and sub-dimensions than the student group in which the videos in Eba are used as material. | en_US |
dc.description.abstract | Sosyal Bilgiler soyut kavramlara ilişkin konuların ağırlıklı olarak yer aldığı
bir disiplin alanıdır. Dijital hikâyeler ise soyut düşünmeyi somutlaştırmada
önemli bir role sahiptir. Hikâye yapma, hikâye dinleme, hikâye okuma yaratıcı
düşünceyi geliştirmekte ve hikâye eğitimle birleştirildiğinde kalıcı öğrenme
sağlamaktadır. Dijital hikâye anlatımları, öğrencilerin içinde bulunduğumuz
çağa uygun becerilerini geliştirmek, algılarını toplamak, derse teşvik etmek ve
öğrenmeye karşı motivasyonlarını arttırmak için kullanılabilecek bir yöntem
olarak düşünülebilir. Dijital çağdaki bireylerin yetiştirilmesinde dijital hikâye
kullanımının motivasyonu ne şekilde etkileyeceğini ortaya koymak, çağımıza
uygun dijital öykü kullanımının önemini ve gerekliliğini ortaya çıkaracaktır. Bu
araştırmanın amacı, ortaöğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersi “Gerçekleşen
Düşler” ünitesindeki konuların anlatımında dijital öykü kullanımının
öğrencilerin motivasyonları üzerine etkisini araştırmaktır. Araştırmanın çalışma
grubunu, İzmir il merkezinde Makbule Süleyman Alkan Ortaokulu 5. Sınıfında
eğitim gören iki şubedeki toplam 72 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada deneysel model kullanılmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak
Keller (1987) tarafından geliştirilen ARCS motivasyon anketinin Türkçe’ye
uyarlanmış hali (Kutu & Sözbilir, 2011) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
dijital öykülerin öğrencilerin genel motivasyonları ve alt boyutlarında (dikkatuygunluk ve güven-tatmin) deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu
görülmüştür. Bu bağlamda dijital hikayelerin materyal olarak kullanıldığı
öğrenci grubunun, Eba’da yer alan videoların materyal olarak kullanıldığı
öğrenci grubuna göre genel motivasyon ve alt boyutlar açısından daha motive
edici olduğu söylenebilir. | en_US |
dc.description.sponsorship | Balikesir University Scientific Research Projects) (BAP-SRP Coordination Unit) - 2017/077 | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Nesibe Aydin Education Inst | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Digital Story | en_US |
dc.subject | Social Science Teaching | en_US |
dc.subject | Motivation | en_US |
dc.subject | ARCS Motivation Survey | en_US |
dc.subject | Dijital Hikaye | en_US |
dc.subject | Sosyal Bilgiler Öğretimi | en_US |
dc.subject | Motivasyon | en_US |
dc.subject | ARCS Motivasyon Ölçeği | en_US |
dc.title | The effect of digital stories on fifth-grade students' motivation | en_US |
dc.title.alternative | Dijital hikâyelerin beşinci sınıf öğrencilerinin motivasyonlarına etkisi | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Journal of Education and Future-Eğitim ve Gelecek Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Necatibey Eğitim Fakültesi | en_US |
dc.identifier.volume | 13 | en_US |
dc.identifier.startpage | 65 | en_US |
dc.identifier.endpage | 78 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |