2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının incelenmesi
Citation
Can, Büşra. 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.Abstract
Bu araştırma, 2005 ve 2018 yılı sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme değerlendirme boyutları açısından karşılaştırmalı şekilde incelenmesi ve 2018 programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesine yönelik nitel bir çalışmadır. 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının karşılaştırılması için nitel araştırma yönteminin veri toplama araçlarından doküman analizi kullanılmıştır. 2018 öğretim programına yönelik öğretmen görüşlerinin alınması amacıyla yine nitel araştırma yönteminin veri toplama araçlarından görüşme tekniği uygulanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu Balıkesir ili Altıeylül ve Karesi Merkez ilçelerinde görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri arasından amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiş ve 20 sosyal bilgiler öğretmeniyle görüşmeler yapılarak, öğretmenlerin 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’na yönelik görüşleri alınmıştır. Veriler elde edilirken öğretmenlerle yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerde öğretmenlere açık uçlu sorular sorularak araştırmanın verilerine ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan veriler analiz edilerek araştırmanın bulguları elde edilmiştir.
2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nın, 2005 öğretim programına göre kazanımlar ve içerik anlamında büyük ölçüde sadeleştirildiği tespit edilmiştir. Öğretmen görüşleri incelendiğinde bu sadeleşme, konuların yetiştirilebilmesi açısından olumlu olarak değerlendirilmiştir. Fakat öğretmenler, programdan çıkarılan bazı kazanımlardan dolayı konular arasında boşluklar oluştuğunu ve öğrencilerin konular arasında bağlantı kurmakta zorlandıklarını belirtmişlerdir. This research is a qualitative study to compare social studies curriculum of 2005 and 2018 in terms of purpose, content, learning-teaching process and measurement evaluation dimension and evaluate the 2018 curriculum in terms of teachers opinions. In order to compare the 2005 and 2018 social studies curriculums, document analysis, which is one of the data collection tools of qualitative research method, was used. The interview technique, which is one of the data collection tools of the qualitative research method, has been applied to get the opinions of teachers about the 2018 curriculum.
The sample of the research was determined by using criterion sampling method from the purposeful sampling methods among the social studies teachers working in the districts of Balıkesir, Altıeylül and Karesi and 20 social studies teachers were interviewed and their opinions about the 2018 Social Studies Course Curriculum were taken. While the data were obtained, face to face interviews were conducted with the teachers. In these interviews, data were obtained by asking open-ended questions to each teacher. The data obtained at the end of the research were analyzed and the research finding were obtained.
It is determined that the 2018 Social Studies Course Curriculum has been greatly simplified in terms of learning outcome and content according to the 2005 curriculum. When the teachers' opinions were examined, this simplification was evaluated as positive in terms of raising the subjects. However, the teachers stated that there were gaps between the subjects due to some learning outcomes that were
removed from the curriculum and that the students had difficulty in establishing connection between the subjects.