dc.contributor.author | Girgin, Demet | |
dc.date.accessioned | 2020-01-28T10:27:06Z | |
dc.date.available | 2020-01-28T10:27:06Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.identifier.issn | 2148-2624 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/10631 | |
dc.description.abstract | This study aimed to determine pre-service music teachers' perception for the musical instrument education by means of metaphors. The study sample included 95 pre-service music teachers in the Music Teaching Program of the Fine Arts Teaching Department at Balikesir University's Necatibey Education Faculty. This is a qualitative study. In the study data were collected by having the participants complete the sentences. "A teacher is like a... because...". The data were examined using content analysis method. The data has been analysed through content analysis technique under such titles as labeling, classification, category development, validity and reliability of the supply, data transfer to computer. The pre-service music teachers produced 42 metaphors. These metaphors were classified into six theoretical categories by shared characteristics. At the end of the research, it was understood that pre-service teachers have a perception that musical instrument education is; a way of expressing change and development, a way of expressing infinity, a way of expressing obligation, a way of expressing improvement, a way of expressing emotion, a way of expressing patience. The most common metaphors developed by the students are sea, trea, water, and space. It has been determined that the meanings assigned to the musical instrument education by the pre-service music teachers are positive in general. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmada müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik algılarının metaforlar yolu ile
ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir Üniversitesi Necatibey
Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 95 müzik öğretmeni adayı
oluşturmuştur. Araştırma nitel araştırma modelindedir. Çalışmada veriler, “Çalgı eğitimi … gibidir,
çünkü …” cümlesinin tamamlanması yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizinden
yararlanılmıştır. İçerik analizi beş aşamada gerçekleştirilmiştir; adlandırma, tasnif etme (eleme ve
arıtma), kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama, verilerin bilgisayar ortamına aktarılması.
Araştırmada, müzik öğretmeni adayları 42 adet metaphor üretmiştir. Müzik öğretmeni adayları
tarafından üretilen metaforlar araştırmacı tarafından ortak özellikleri bakımından 6 kavramsal kategori
altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda, müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimini; değişimin ve
gelişimin ifadesi, sonsuzluğun ifadesi, zorunluluğun ifadesi, ilerlemenin ifadesi, duygunun ifadesi,
sabrın ifadesi olarak algıladıkları görülmüştür. Çalışmada öğretmen adaylarının en çok tercih ettikleri
metaforların, deniz, ağaç, su ve uzay olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının çalgı eğitimine
yönelik algılarının genel olarak olumlu olduğu görülmüştür. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Ani Publishing | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.7m | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Pre-Service Music Teacher | en_US |
dc.subject | Musical Instrument Education | en_US |
dc.subject | Metaphor | en_US |
dc.subject | Müzik Öğretmeni Adayı | en_US |
dc.subject | Çalgı Eğitimi | en_US |
dc.subject | Metafor | en_US |
dc.title | Pre-service music teachers' metaphoric perception for the musical instrument education | en_US |
dc.title.alternative | Müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik metaforik algıları | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Journal of Qualitative Research in Education-Egitimde Nitel Arastirmalar Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Necatibey Eğitim Fakültesi | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0003-1993-9512 | en_US |
dc.identifier.volume | 7 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 161 | en_US |
dc.identifier.endpage | 175 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |