Tanıtım faaliyetlerinin turizm üzerine etkisinin analizi: ARDL modelden kalıntılar
Özet
Çalışmada tanıtım bütçelerinin, turizm geliri ve gelen turist sayısı üzerinde bir etkisinin olup olmadığının
belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada 1984-2017 dönemi Türkiye’nin turizm tanıtım bütçeleri, gelen turist
sayısı ve turizm gelirlerinin yıllık verileri incelenmiştir. Yöntem kısmında Peseran v.d. (2001) ARDL sınır testi,
uzun dönem eşbütünleşme katsayıları tahmini kullanılmıştır. Analiz sonucuna göre Türkiye’nin tanıtım
bütçelerinin uzun ve kısa dönemde turizm gelirleri ve turist sayısı üzerinde etkisinin olduğu saptanmıştır.
Yapılan analizlerde kısa dönem hata düzeltme katsayıları negatif ve istatistiki olarak anlamlıdır. Analiz
sonucunda Türkiye’nin tanıtım bütçelerinin turizm geliri ve gelen turist sayısı üzerinde pozitif bir etkiye sahip
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tanıtım bütçeleri ile turizm geliri arasında yapılan analiz sonucuna göre kısa
dönemde meydana gelen sapmaların %74’ünün bir dönem içinde ayarlandığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca
tanıtım bütçeleri ile turist sayısı arasında yapılan analiz sonucuna göre kısa dönemde meydana gelen sapmaların
%91’inin bir dönem içinde ayarlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla tanıtım faaliyetleri turizmin gelişimi
için ciddi bir derecede öneme sahip olduğunu söylemek mümkündür. Buradan hareketle, turizm tanıtımı ile
ilgilenen kuruluşların birbiri ile entegre şekilde çalışması sağlanmalı ve iyi bir tanıtım politikası hazırlanmalıdır.
Bunların yapılabilmesi için de tanıtım bütçelerine daha fazla önem verilmeli ve tanıtım bütçeleri arttırılmalıdır. In this study, it is aimed to determine whether publicity budgets have an impact on tourism income and the
number of incoming tourists. Turkey's tourism promotion budget in the study period 1984-2017, annual data on
the number of tourists and tourism revenues were investigated. In the method part, Peseran et al. (2001) ARDL
boundary test, long-term cointegration coefficient estimation was used. According to the results of the analysis
of short- and long-term promotion of Turkey's budget is determined that the effect on tourism revenues and the
number of tourists. Short-term error correction coefficients are negative and statistically significant. The
analysis of Turkey's tourism promotion budget revenues and reached to the conclusion that having a positive
effect on the number of incoming tourists. According to the results of the analysis made between the promotional
budgets and tourism income, it was concluded that 74% of the deviations in the short term were adjusted within
a period of time. In addition, according to the results of the analysis made between the promotional budgets and
the number of tourists, it was concluded that 91% of the deviations in the short term were adjusted within a
period of time. Therefore, it is possible to say that promotional activities are of great importance for the
development of tourism. From this point of view, organizations that are interested in tourism promotion should
work in integration with each other and a good promotion policy should be prepared. In order to do these, more
importance should be given to promotion budgets and promotion budgets should be increased.