Zeytinyağlı yemek kültürünün füzyon (Fusion) mutfak olgusu ile geliştirilebilirliğine yönelik bir alan araştırması (Edremit Körfezi örneği)
Özet
Mutfak kültürü kavramı diğer kültürel öğeler gibi yaşayan, gelişen ve etkileşim içinde
bulunan bir toplumsal değerdir. Bu değeri geliştiren ve zenginleştiren temel etmenlerden
birisi olarak füzyon mutfak olgusunun kayda değer derecede önem arz eden bir uygulama
olduğu ifade edilebilir. Bu kapsamda Türk Mutfak Kültürünün en önemli unsurlarından olan
zeytinyağlı yemek kültürünün füzyon mutfak uygulamalarıyla geliştirilebilirliğine yönelik
bir alan araştırması tasarlanmıştır. Çalışma nitel ve nicel olarak dikkate değer derecede
zeytin ağacı ihtiva etmekle birlikte zeytinyağı üretim düzeyi oldukça yüksek olan Edremit
Körfezi, araştırma alanı olarak seçilmiştir. Çalışmada temel amacı olarak, yöredeki
zeytinyağlı yemek kültürünün füzyon mutfak uygulamalarının kullanılmasıyla var olan
zeytinyağlı yemek kültürünün geliştirilmesiyle birlikte, destinasyona gastro turların ve
dolayısıyla gastronomi turizminin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu hedefe ulaşabilmek nitel
araştırma yöntemlerinden etnografik araştırma (kültür analizi) tekniği kullanılmıştır.
Destinasyona ait tespit edilen yirmisekiz zeytinyağlı yemekden onikisinin füzyon mutfak
uygulamaları için uygun olduğu belirlenmiştir. The concept of culinary culture, like other cultural elements, is a social value that lives,
develops and interacts. As one of the main factors that enhance and enrich this value, it can
be stated that the fusion kitchen phenomenon is a significant application. In this context, a
field research has been designed for the development of olive oil food culture which is one
of the most important elements of Turkish Culinary Culture with fusion kitchen
applications. Edremit Bay, which has a remarkable amount of olive trees in terms of both
qualitative and quantitative studies, has been selected as a research area. The main objective
of the study is to develop gastro-tourism and destination gastronomy tourism with the
development of olive oil-based food culture by using fusion cuisine applications of olive
oil food culture in the region. In order to achieve this goal, ethnographic research (culture
analysis) technique was used. Twelve of the twenty-eight olive oil dishes from the
destination were found to be suitable for fusion kitchen applications.