Müzik öğretmeni adaylarının bilişötesi öğrenme stratejilerinin Çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
Abstract
Bu araştırma, müzik öğretmeni adaylarının bilişötesi
öğrenme stratejlerini kullanma düzeylerinin belirlenerek
farklı değişkenler açısından incelenmesi amacındadır.
Betimsel tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmanın
araştırma grubunu, 92 müzik öğretmeni adayı
oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde veriler araştırmacılar
tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve Namlu
(2004) tarafından geliştirilen “Bilişötesi Öğrenme
Stratejileri Ölçeği” ile toplanmıştır. Kişisel bilgi formunda
yer alan maddelerin analizinde betimsel istatistiklerden
frekans, ortalama ve standart sapma değerleri
kullanılmıştır. Öğrencilerin kişisel özellikleri açısından
yapılan ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için t-testi
kullanılırken ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında tek
yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen verilerin analizi sonucunda,
müzik öğretmeni adaylarının bilişötesi öğrenme
stratejilerini kullanma düzeylerinin orta seviyenin üzerinde
olduğu, bu düzeyin cinsiyet, sınıf, yaş ve bireysel çalgı ders
saatlerini yeterli bulup/bulmama değişkenleri açısından
anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Günlük
bireysel çalgı çalışma sürelerine göre incelendiğinde,
öğrencilerin programlı çalışma, ders için önceden hazırlık
yapma ve zihinsel olarak derse hazırlanma gibi stratejileri
içeren “planlama” boyutunda günde 1-2 saat çalışanlar
lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. This study aims to investigate pre-service
music teachers’ determined levels of using
metacognitive learning strategies in terms of
different variables. The research group of the study,
which was carried out in the descriptive survey
model, consists of 92 music teacher candidates. As
the data collection tools, “Personal Information
Form” and “Metacognitive Learning Strategies
Scale” were used. In the analysis of the items
presented in the “Personal Information Form”,
descriptive statistics techniques such as frequency,
mean, and standard deviation values were used. For
the comparison of two variables, t-tests were run
whereas a one-way variance analysis (ANOVA)
were utilized for comparing more than two variables.
According to the findings of the research, it was
revealed that pre-service music teachers’ levels of
using metacognitive learning strategies were above
moderate levels, and that this level did not show
statistically significant difference in terms of
variables as follows: gender, grade, age, and
finding/not finding the number of individual
instrument lessons sufficient. When examined
according to duration of daily individual instrument
study, however, a statistically significant difference
was detected on the component of planning, which
included strategies such as prior preparation for the
class and mental class preparation, in the favor of the
group who studied 1-2 hours in a day.