Restoran deneyiminden memnuniyet potansiyelinin belirlenmesinde “Gülez Yöntemi” nin kullanılmasına yönelik bir model önerisi
Özet
Bu çalışma, restoranların tüketiciyi memnun etme potansiyelini somut olarak ortaya koyacak bir
yöntem geliştirilmesini amaçlamaktadır. Bu doğrultuda öncelikle restoran deneyiminden
memnuniyeti etkileyen faktörler, ilgili literatür yardımıyla ortaya koyulmaya çalışılmıştır.
Gerçekleştirilen literatür taramasında, tüketicilerin restoran deneyiminden memnuniyetlerini
belirleyen faktörlerin, yiyecek ile ilgili faktörler, hizmet ile ilgili faktörler, atmosfer ile ilgili
faktörler ve kolaylık başlığı altında yer alabilecek diğer faktörler olmak üzere gruplandırıldığı
görülmüştür. Söz konusu faktörlere dahil olan çeşitli özellikler, literatürde yer alan konu ile ilgili
çalışmalarda ele alınma sıklığına bağlı olarak sıralanmıştır. İlk olarak Gülez (1990) tarafından
orman içi rekreasyon potansiyelinin belirlenmesine ilişkin oluşturulan modelin, söz konusu
faktörlere yönelik memnuniyet düzeylerinin belirlenebilmesi amacıyla uyarlanmasıyla, bir
restoranın tüketicileri memnun etme potansiyelini belirlemek için kullanılabilecek bir yöntem
ortaya koyulması hedeflenmiştir. Böylece, tüketicilerin restoranların yaşattığı deneyimden
memnuniyetleri analiz edilerek, sözü geçen restoranların tüketici memnuniyeti yaratma
potansiyeli başlığı altında somut bir değer elde edilmesi sağlanabilecektir. Çalışmadan elde
edilen bulgular, restoran deneyiminden memnuniyet potansiyelini belirlemek üzere oluşturulan
modelde yer alan faktörlerin, ilgili literatürü yansıtma kapasitesine sahip olduğunu göstermekte,
ayrıca modelin bu doğrultuda kullanılabilmesi adına sahip olduğu avantaj ve dezavantajlar
ortaya koyulmaktadır. Bununla birlikte oluşturulan modelin bir restoranın tüketiciyi memnun
etme potansiyeline dair somut verileri ortaya koymaktaki başarısının, modelin gelecek
çalışmalarda restoran ziyaretçilerinden elde edilecek verilerin test edilmesiyle, etkin bir şekilde
değerlendirilebileceği de ortaya koyulmaktadır. This study aims to develop a method that will concretely reveal the potential of restaurants to
satisfy the consumer. In the literature review, it was seen that the factors determining the
satisfaction of consumers with the restaurant experience were grouped as food-related factors,
service-related factors, atmosphere-related factors and other factors that could be included under
the heading of convenience. Various factors included in the aforementioned titles are listed
depending on the frequency of being addressed in studies on the subject in the literature. Firstly,
the model created by Gülez (1990) to determine the recreation potential in the forest was adapted
to determine the satisfaction levels for these factors. Thus, by analyzing the satisfaction of the
consumers from the restaurant experience, it aimed to create a concrete value under the heading
of the potential of the restaurants to create consumer satisfaction. Within the scope of the study,
it was evaluated that the factors in the model created to determine the potential of satisfaction
from the restaurant experience have the capacity to reflect the relevant literature. In addition, the
advantages and disadvantages of the model are revealed. In addition, it is also revealed that the
success of the model can be evaluated effectively by future studies, testing the data obtained from
restaurant visitors.