Fen bilgisi eğitimi öğrencilerinin drama ve argümantasyon yöntemlerine yönelik tutumları
Özet
Geleneksel öğretim dışındaki modern öğretim yöntemleri ile yapılan öğretimlerin öğrencilerin
akademik başarılarına etkisi ile ilgili çalışmalar yaygın olmakla birlikte öğrencilerin bu
yöntemlere yönelik tutumları araştırmacıların ilgisini çekmektedir. Bu çalışmada, ısı ve sıcaklık
konusunun öğretiminde drama ve argümantasyon yöntemleri kullanılmış ve öğretim sonrasında
öğrencileri yöntemlere yönelik tutumları belirlenmiştir. Uygun örnekleme yöntemi ile
belirlenen çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz döneminde Marmara
Bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören ve Genel Fizik
III dersini alan toplam 57 fen bilgisi öğretmenliği öğrencisi oluşturmaktadır. Gruplardan birinde
argümantasyon yöntemiyle, diğer grupta ise drama yöntemiyle ısı ve sıcaklık konusunun
öğretimi yapılmıştır. Argümantasyon yöntemi ile öğretim yapılan grupta 30, drama grubunda
ise 27 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada (Çirkinoğlu) Şekercioğlu’nun (2017) çalışmasından
uyarlanmış olan Drama Tutum Ölçeği ve Argümantasyon Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Drama
Tutum Ölçeği geçerlik güvenirlik çalışmaları sonrasında 20 maddeden oluşan hali ile çalışma
grubuna uygulanmıştır. Çalışma verilerinden elde edilen Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı
0.93 olarak hesaplanmıştır. Argümantasyon Tutum Ölçeği ise 19 madde içermekte ve elde
edilen Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.94 olarak hesaplanmıştır. 27 öğrenciye uygulanan
Drama Tutum Ölçeği’nin sonuçlarına göre drama grubunu oluşturan öğrencilerin drama
yöntemine yönelik tutumlarının ortalama 3.44 oranında olumlu olduğu belirlenmiştir. Drama
grubunda kız öğrencilerin yönteme yönelik tutum puanlarının erkek öğrencilerden yüksek
olduğu görülmüştür. 30 öğrenciye uygulanan Argümantasyon Tutum Ölçeği’nin sonuçlarına
göre öğrencilerin argümantasyon yöntemine yönelik tutumlarının ortalama 2.99 oranında orta
düzeyde olduğu olduğu belirlenmiştir. Argümantasyon grubunda erkek öğrencilerin tutum
puanı ortalamalarının kız öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Genel olarak ise
çalışmada tutum ortalamalarının her iki yönteme karşı olumlu olduğu görülmüşse de drama
yöntemiyle yapılan öğretimde öğrencilerin yönteme yönelik daha yüksek tutumlar geliştirdiği
tespit edilmiştir