Applications for the use of “robot” in services in tourism enterprises
Özet
The digital revolution that started with Industry 3.0 developed with Industry 4.0,
allowing artificial intelligence and robot technologies to take place in many areas.
The rapid development of technology and the corresponding change in consumer
needs have forced many sectors to adapt to changing conditions. The dynamics of
the fourth industrial revolution accelerated this change and started to play an
important role in the preferences of both businesses and consumers. Artificial
intelligence and robot technologies, which are among these dynamics, are both
indispensable for people's daily lives and are expressed as technological
innovations that many businesses apply. Examples of robotic applications, which
have started to be seen in service industries after industrial industries, have started
to be seen in tourism services. In addition to the Hen-na Hotel, the first and only
example in the world, which provides service entirely with robots in Japan, the
examples of businesses in which human employees and robots take place are
increasing day by day. The aim of this study; The aim of this study is to examine the application examples for the use of robots in the presentation of tourism
services based on human-human communication. For this purpose, within the
tourism services; Hotel businesses, food and beverage businesses, tour guiding and
services in airports are evaluated and examples of robot use that have started to be
implemented in these areas are given. When the examples are examined, it is
possible to use robots to help human workers in the majority of applications. Based
on these applications, which are considered as the first applications, predictions are
made for the future of tourism enterprises. Endüstri 3.0 ile başlayan dijital devrim Endüstri 4.0 ile gelişerek yapay zekâ ve
robot teknolojilerinin birçok alanda yer almasına imkân sağlamıştır. Teknolojinin
hızlı bir şekilde gelişmesi ve buna bağlı olarak tüketici ihtiyaçlarının değişmesi
birçok sektörü değişen koşullara uyum sağlamak zorunda bırakmıştır. Dördüncü
endüstri devriminin dinamikleri söz konusu değişimi hızlandırarak hem
işletmelerin hem de tüketicilerin tercihlerinde önemli bir rol oynamaya başlamıştır.
Bu dinamikler arasında yer alan yapay zekâ ve robot teknolojileri de hem
insanların günlük hayatlarının vazgeçilmezi hem de birçok işletmenin başvurduğu
teknolojik yenilik olarak ifade edilmektedir. Sanayi endüstrilerinden sonra hizmet
endüstrilerinde de görülmeye başlayan robotik uygulamalara yönelik örnekler
turizm hizmetlerinde görülmeye başlamıştır. Dünyada ilk ve tek örneği Japonya’da
yer alan tamamen robotlar ile hizmet sunan Hen-na Otel’in yanı sıra insan
çalışanlar ile robotların birlikte yer aldığı işletme örnekleri gittikçe çoğalmaktadır.
Bu çalışmanın amacı; temeli insan-insan iletişimine dayanan turizm hizmetlerinin
sunumunda yer alan robot kullanımına yönelik uygulama örneklerini incelemektir.
Bu amaç doğrultusunda turizm hizmetleri içerisinde; otel işetmeleri, yiyecekiçecek işletmeleri, tur rehberliği ve havalimanlarında yer alan hizmetler
değerlendirilerek bu alanlarda uygulanmaya başlayan robot kullanımına yönelik
örneklere yer verilmiştir. Örnekler incelendiğinde uygulamaların büyük bir
çoğunluğunda robotların insan çalışanlara yardımcı olmak amacıyla kullanılması
söz konusudur. Henüz ilk uygulamalar olarak değerlendirilen bu uygulamalardan
yola çıkarak turizm işletmelerinin geleceğine yönelik tahminlerde bulunulmaktadır.