Turizm sektörünün sanal rakibi(mi?): Arttırılmış gerçeklik
Özet
Markaların ön plana çıkmak, sektörde lider konuma gelmek ve karlılıklarını arttırmak gibi
hedeflerle pazarlama stratejilerini teknolojik yenilikler üzerine kurguladıkları görülmektedir. Sanal
dünyada yaşanan ve Marshall, L’Oreal Paris, Ray-Ban, Adidas, BMW, Ford, Volkswagen, IKEA
gibi büyük markaların yakından takip ederek pazarlama enstrümanı olarak kullandıkları bu
yöntemlerden biri de AG (Arttırılmış Gerçeklik) teknolojisidir. Özü itibarıyla dünyada var olan
gerçek nesneler üzerine tablet, gözlük ya da akıllı telefonlarca kullanılabilen programlar sayesinde
eklemlenen ses, görüntü, bilgi, destek ve etiket özelliklerini içeren AG’nin yakın gelecekte turizm
sektöründe de kapsamlı bir biçimde kullanılacağı tahmin edilmektedir. Teknolojinin artık bireylerce
taşınabilir hale geldiği ve ‘giyilebilir’ olarak nitelendirildiği günümüzde akıllı telefon, akıllı saat ve
tabletler iletişimde ve bilgiye ulaşmada kolaylık sağlayarak kişilere zaman kazandıran gelişmeler
olmakla birlikte istihdam yönünden bazı sakıncalar barındırmaktadır. Özellikle tarım, otomotiv,
oyuncak gibi insan gücüne dayalı endüstrilerde bireyin yerine geçen robot, bilgisayar ve programlar
zamanla turizm sektörü için de bir rakip haline gelebilir mi? Ziyaret edilen destinasyonlarda turist
rehberlerine ihtiyaç kalmayabilir mi? Her geçen gün daha da gelişen yazılım programları turizm
destinasyonlarını nasıl etkiler? Bu araştırma, ‘sanal alem’ olarak nitelendirilen ve bir ekranın
arkasında var olan dünyanın, turizmi gelecek yıllarda nasıl etkileyebileceğine odaklanarak özellikle
yabancı literatürde üzerinde önemle durulan noktalara dikkat çekmeyi hedeflemektedir. It is seen that brands are building their marketing strategies on technological innovations with the
aim of standing out, coming to the leading position in the sector, increase their profitability. One of
these methods experienced in the virtual world and used by major brands such as Marshall, L'Oreal
Paris, Ray-Ban, Adidas, BMW, Ford, Volkswagen, IKEA as a marketing instrument by being
followed closely is AR (Augmented Reality) technology. In essence, it is anticipated that AR will
be used extensively in the tourism sector in the near future, including sound, image, information,
support and labeling features articulated through programs that can be used by tablets, glasses or
smartphones on realistic objects that exist globally. Today that the technology has become portable by people and described as ‘wearable’, smartphones, smartwatches and tablets are improvements
that save time for people by facilitating communication and information access, however they have
some drawbacks in terms of employment. Can robots, computers and programs replacing
individuals in industries based on human power, such as agriculture, automotive and toy, become an
opponent for the tourism sector over time? Can tour guides not be needed in visited destinations?
How do the software programs that develop everyday affect tourism destinations? This research
aims to draw attention to the point particularly emphasized in the foreign literature, focusing on
how the world, which is described as a ‘virtual world’ and exists behind a screen, can affect tourism
in future years.