Eğitim Bilimleri-Makale Koleksiyonu
Güncel Gönderiler
-
Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile eleştirel pedagoji ilkeleri arasındaki ilişki
(Eğitimde Mükemmellik Derneği, 2015)Bu çalışmanın temel amacı pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile eleştirel pedagoji ilkeleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Tarama modelinde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu ... -
Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ve algılanan örgütsel destek ilişkisi
(Eğitimde Mükemmellik Derneği, 2016)Bu çalışmanın amacı, lise ve ilkokul öğretmenlerinin algılarına göre okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenler tarafından algılanan örgütsel destek arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma, ilişkisel ... -
Türkiye’de eğitim yönetimi alanında değerler ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi
(Balıkesir Üniversitesi, 2023): Bu araştırmanın temel amacı Türkiye’de eğitim yönetimi alanında değerler ile ilgili hazırlanan lisansüstü tezlerin eğilimlerini belirleyebilmektir. Bu amaca yönelik olarak Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi’nde ... -
Sürdürülebilir kalkınma amacı 4 ve on ikinci kalkınma planı: Türkiye’nin nitelikli eğitim hedefleri üzerine bir inceleme
(Eyüp Yünkül, 2024)Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (SKA), 2015 yılında Birleşmiş Milletler tarafından dünyanın her yerindeki insanların 2030 yılına kadar barış ve refah içinde yaşamalarını sağlamak amacıyla yapılan evrensel bir eylem çağrısı ... -
The effect of flipped learning on student attitudes towards physics course
(Dokuz Eylül University, 2021)The purpose of this research is to determine the attitudes of university students who took the Physics II course with flipped learning towards physics course. Participants of the study were 98 second grade university ... -
An examination of theses related to the difficulties experienced in the implementation of curricula in Türkiye (2018 - 2024)
(Balıkesir Üniversitesi, 2024)This study aims to examine the trends of theses on the difficulties experienced in the implementation of curricula in the field of educational sciences in Türkiye between 2018 and 2024. In this context, a total of 72 ... -
Artificial intelligence in education: A bibliometric study on its role in transforming teaching and learning
(Athabasca University, 2024)This study aimed to present a comprehensive bibliometric analysis of 1,726 academic studies from among those indexed by the Web of Science database platform between 2013 and 2023, to provide a general framework for the ... -
Understanding the role of self-regulated learning in academic success. A blended learning perspective in vocational education
(Univ Malaga, 2024)This study aimed to investigate the impact of self-regulated learning (SRL) skills on the academic success of non-commis-sioned officer (NCO) students within a Special Vocational College (SVC) belonging to the government ... -
Exploring causes and predictors of cyberbullying in gifted and non-gifted students: Academic success, psychological variables, parental and educators’ supervision, motivation, and reactions to cyber victimization
(Springer, 2024)The purpose of this study is to explore the motivation of cyberbullying behaviors, their reactions to these behaviors, and the predictors of cyberbullying sensibility in gifted and non-gifted students. The study reached ... -
Flipping the odds: Using learner readiness, engagement, and gamification to predict student success in a flipped course
(Springer Int Publ Ag, 2024)Despite eforts to implement innovative approaches such as fipped learning leveraging computer technology, the challenge of student failure persists. Understanding the factors that contribute to student success in fipped ... -
Sınıf öğretmenlerinin web 2.0 araçları kullanımı yetkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi
(Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi, 2024)Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin Web 2.0 araçları kullanımı yetkinlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması ve eğitimde Web 2.0 araçları kullanımı hakkındaki öğretmen görüşlerinin ortaya ... -
Okul öncesi eğitim ortamlarındaki yapısal ve işlevsel kalite düzeyi ile çocukların sosyal becerileri arasındaki ilişki
(Mehmet Akif Ersoy, 2024): Erken çocukluk eğitimi sınıflarında kalite gelişime uygunluk, program, fiziksel çevre, öğretmen niteliği, akranlarla iletişim ve aile iletişimi gibi bileşenlerle belirlenmektedir. Erken çocukluk eğitimi sınılarının niteliği ... -
Bir ölçek geliştirme çalışması: İlkokul öğrencilerinin okula uyumlarının incelenmesi
(Çınla Şeker, 2024)Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin okula uyumlarını belirtmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek ve bu ölçekten elde edilen puanların farklı değişkenler (cinsiyet ve sınıf) açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. ... -
Okul yöneticilerinin örgütsel değerlerinin okul toplumuna yansımalarına ilişkin fenomenolojik bir araştırma
(Gazi Eğitim Fakültesi, 2024)Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin örgütsel değerlerini belirleyerek bu değerlerin okul toplumunda yer alan öğretmen ve öğrenciler tarafından nasıl anlamlandırdıkları ortaya çıkarmaktır. Araştırma yöntemi olarak ... -
The relationship between gifted students' self-efficacy perceptions of computational thinking skills and information technologies self-efficacy perceptions
(Balıkesir Üniv. Necatibey Eğitim Fak., 2024)Today, due to the developing technologies and compulsory reasons such as pandemics, some educational activities are performed through distance education. For these activities, which are mostly carried out online through ... -
The effects of online applications in English vocabulary learning: Quizlet application
(Kastamonu Eğitim Fakültesi, 2024)Purpose: The main purpose of this study is to analyze the impact of the Quizlet application, a computer-aided vocabulary learning tool widely recognized as an online flashcard application, on the development and retention ... -
Comparison of CAT procedures at low ability levels: A simulation study and analysis in the context of students with disabilities
(Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2024)Bilgisayar Ortamında Bireye Uyarlanmış Test (BOBUT) yönteminin temel iddialarından biri ölçülen özellik bakımından uçlarda yer alan yeterliklerde geleneksel testlere göre daha kesin ve güvenilir sonuçlar üretmesidir. Ancak, ... -
Development and validation of the trust in higher education scale (THES): A mixed-methods approach
(Ozgen Korkmaz, 2023)This research aims to develop and validate the Trust in Higher Education Scale (THES) by adopting a theoretical-empirical approach. In the study, the stages of the exploratory sequential design, which is one of the ... -
Perceived instructional environment and English achievement: The mediating role of student engagement
(Routledge, 2023)This study examined the mediating role of student engagement in the relationship between students’ perception of the instructional environment and English course achievement. The study sample consisted of 456 volunteer ... -
An adaptation of parent ınvolvement scale to the Kosovo Culture: Validity and reliability studies
(Cherkas Global Univ Press, 2023)The present study aimed to adapt the Parent Involvement Scale developed by Saban (2011) to Kosovo culture to measure parental involvement in schools in Kosovo. The original scale is graded on a 4-point scale where 4 = ...