Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorŞahan, Hasan Hüseyin
dc.date.accessioned2021-03-01T10:26:55Z
dc.date.available2021-03-01T10:26:55Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.issn2148-239X
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.14527/pegegog.2020.040
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/11100
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the relationship between prospective teachers' tendencies towards educational philosophy and lifelong learning and their teaching-learning process competencies. The study used the descriptive model to determine the current situation and adopted a predictive correlational design to find out the extent to which educational philosophy and lifelong learning tendencies predict teaching-learning process competencies. The study group consisted of 238 prospective teachers. The data were obtained using three scales, namely "Educational Philosophy Tendencies Scale", "Lifelong Learning Tendencies Scale" and "Teaching-Learning Process Competencies Scale". The study revealed that prospective teachers adopted more the philosophy of progressivism and reconstructionism, and their lifelong learning and teaching-learning process competencies were at a high level. The gender variable was effective only in the essentialism dimension in terms of the educational philosophy tendencies. While it was effective in lifelong learning tendencies, it had no effect in teaching-learning process competencies. The branch variable, on the other hand, was effective in all dimensions of educational philosophy tendencies except for perennialism. It was determined that the tendencies towards educational philosophies alone are not predictors of the teaching-learning process competencies. When, however, lifelong learning tendencies and educational philosophies are taken into account together, they predict the teaching-learning process competencies.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının eğitim felsefesi ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile öğretme-öğrenme süreci yeterlikleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Var olan durumun saptanması amacıyla tarama modelinin benimsendiği bu araştırma, eğitim felsefesi ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin öğretme-öğrenme süreci yeterliklerini yordama düzeylerini belirlemesi yönüyle yordayıcı korelasyonel desendedir. Çalışma grubunu 238 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veriler “Eğitim Felsefesi Eğilimleri Ölçeği”, “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği” ve “ÖğretmeÖğrenme Süreci Yeterlikleri Ölçeği” ile elde edilmiştir. Çalışma, öğretmen adaylarının ilerlemecilik ve yeniden kurmacılık felsefelerini daha çok benimsedikleri, yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve öğretme-öğrenme süreci yeterliklerinin de yüksek düzeyde olduğunu ortaya koymuştur. Cinsiyet değişkeni, eğitim felsefesi eğilimleri açısından sadece esasicilik boyutunda ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinde etkili olurken, öğretme-öğrenme süreci yeterliklerinde etkili olmamıştır. Branş değişkeni ise, eğitim felsefesi eğilimleri açısından daimicilik hariç diğer boyutlarda etkilidir. Eğitim felsefelerine yönelik eğilimlerin tek başına öğretme-öğrenme süreci yeterliklerini yordamadığı, yaşam boyu öğrenme eğilimi ve eğitim felsefelerine yönelik eğilimler birlikte düşünüldüğünde ise öğretme-öğrenme süreci yeterliklerini yordadığı saptanmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherPEGEMen_US
dc.relation.isversionof10.14527/pegegog.2020.040en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEducational Philosophyen_US
dc.subjectLifelong Learningen_US
dc.subjectTeacher Competenceen_US
dc.subjectEğitim Felsefesien_US
dc.subjectYaşam Boyu Öğrenmeen_US
dc.subjectÖğretmen Yeterliğien_US
dc.titleThe relationship of prospective teachers' educational philosophy and life-long learning tendencies to their teaching-learning process competenciesen_US
dc.title.alternativeÖğretmen adaylarının eğitim felsefesi eğilimleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile öğretme-öğrenme süreci yeterlikleri arasındaki ilişkien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalPegem Eğitim ve Öğretim Dergisien_US
dc.contributor.departmentNecatibey Eğitim Fakültesien_US
dc.contributor.authorID0000-0003-0180-4812en_US
dc.identifier.volume10en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.startpage1325en_US
dc.identifier.endpage1367en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster