The effects of mathematics anxiety and motivation on students' mathematics achievement
Özet
This study aims to investigate whether there is an effect of anxiety and motivation, and if so, the level of this effect on students' mathematics achievement in the transition test from middle school to high school. In this research, anxiety and motivation levels of the students were examined together with variables such as gender, pre-school education, support and training courses, and private tutoring. The sample of the study consisted of 777 eighth-grade students in a province of Aegean region of Turkey. Mathematical Motivation Scale (MMS) and Mathematics Anxiety Scale for Elementary School Students (MASESS) were used as data collection tools. In addition, the demographic information of the students was obtained with the personal information form developed by the researcher. Descriptive analysis, independent samples t-test, correlation analysis, and structural equation modeling analysis were used for data analysis. According to the results of the study, the mathematics anxiety and motivation levels of middle school eighth-grade students were high and there was a positive and moderate relationship between mathematics anxiety and motivation towards mathematics. It was also determined that anxiety predicted achievement at a higher level, followed by motivation.
Kaynak
International Journal of Education in Mathematics, Science and TechnologyCilt
8Sayı
3Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Ortaokul öğrencilerinin matematik özyeterlik algıları, motivasyonları, kaygıları ve tutumları arasındaki ilişki
Ayan, Ahsen (Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014)Araştırmada ortaokul 5. , 6. , 7. ve 8.sınıf öğrencilerinin matematik özyeterlik algıları, matematik kaygıları, matematik motivasyonları ve matematik tutumlarının cinsiyete, sınıfa, baba eğitim durumuna, anne eğitim durumuna ... -
Matematikte özyeterlik algılar, motivasyonlar, kaygılar ve tutumlar arasında ilişki
Filiz, Ahsen; Gür, Hülya (Balıkesir Üniversitesi, 2020)Çalışmada ortaokul beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik kaygıları, matematik özyeterlik algıları, matematik tutumları ve matematik motivasyonlarının cinsiyet, sınıf, ana-baba eğitim durumuna ... -
Matematiksel düşünme odaklı öğretim: ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının planlama becerileri ve görüşleri
Öztürk, Gülcan (Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013)Bu araştırma ile matematiksel düşünme odaklı öğretim uygulamasının, öğretmen adaylarının matematik öğretimini planlama becerilerine etkisinin ve uygulamaya katılan öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. ...