Ortaöğretim öğrencilerinin metalik bağ ile ilgili algıları, metalik bağı tanımlamada kullandıkları metaforlar ve yaptıkları benzeşimler
Abstract
Ortaöğretim öğrencilerinin, metalik bağı öğrenmelerinden sonra metalik bağı nasıl
tanımladıkları ve bu tanımlamaları sırasında hangi metaforları kullandıkları bu
çalışmada araştırılmıştır. Ayrıca öğrencilerin metalik bağı neye benzettiklerine yönelik
benzeşimleri de incelenmiştir. Bir proje kapsamında geliştirilen iki aşamalı bir ölçme
aracının bu çalışmada sadece metalik bağ ile ilgili kısmına yönelik bulgulara yer
verilmiştir. Veriler 184’ü kız ve 113’ü erkek olmak üzere beş farklı liseye devam eden
toplam 297 onuncu sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Kullanılan ölçek iki aşamalı olup
ilk aşamada öğrencilerin algı ve metaforlarını belirlemek için metalik bağ tanımları
istenmiştir. İkinci aşamada metalik bağ ile ilgili benzeşimlerini belirlemek amacıyla
üzerinde “metalik bağ……. benzer, çünkü…..” yazılı bir soru öğrencilere
yöneltilmiştir. Verilerin içerik analizi sonucunda, öğrencilerin metalik bağ ile ilgili
algılarının altı tema altında ve metaforlarının da altı kavramsal kategoride toplandığı
belirlenmiştir. Öğrencilerin metalik bağı metaller arasında bir bağ olarak
algılamaları, çalışmada ulaşılan önemli bir sonuçtur. Öğrenciler tarafından yazılan
benzeşimlerin analizi sonucunda, bunların da altı tema altında toplandığı sonucuna
ulaşılmıştır. Çalışmanın sonunda metalik bağ konusunun öğretilmesinde nelere dikkat
edilmesi gerektiğine yönelik önerilerde bulunulmuştur. In this study, how secondary school students define metallic bonds after learning
metallic bonds, and which metaphors they use during their definitions were
investigated. Also, the analogies of the students about the metallic bond are examined.
In this study, only findings related to the metallic bond of a two-stage measuring
instrument developed within the scope of a project are included. Data were collected
from 297 tenth grade students attending five different high schools, 184 girls and 113
boys. The instrument used was two-stage, and in the first stage, the definitions of the
metallic bond were asked to determine the students' perception and metaphors. In the
second stage, a question containing the statement “metallic bond is like……. because
……” was given to the students to obtain their analogies about the metallic bond. As a
result of the content analysis of the data, it was determined that students' perceptions
about metallic bond were collected under six themes, and metaphors were collected in
six conceptual categories. It is an essential result of the study that students perceive
metallic bond like a bond between metals. After the similarities written by the students
were analysed, it was decided that the analogies of the students were collected under
six themes. At the end of the study, the recommendations were made about what should
be considered in teaching metallic bonding.