Öğretmen adaylarının temel birimler ve ön ekler ile ilgili bilgi düzeylerinin belirlenmesi
Abstract
Bir niceliğin büyüklüğünü belirleme işi olan “ölçme” ve bu nicelik
cinsinden belirli bir büyüklüğü tanımlayan “birimler”, temel bilimler
için çok önemlidir. Ölçmeyi standart hale getirmek için Uluslararası
Birimler Sistemi (SI) kabul edilmiştir. Bu birim sistemi ile “temel
birimler” tanımlanmıştır. Bu araştırmada, fizik, kimya, biyoloji ve fen
bilgisi öğretmen adaylarının SI’da yer alan “temel birimler” ve
ölçmede kullanılan “ön ekler” ile ilgili bilgi düzeyini belirlemek
amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan
betimsel model kullanılmıştır. Araştırmaya, Türkiye’de yer alan bir
üniversitenin eğitim fakültesinin üçüncü ve dördüncü sınıfında
öğrenim gören 196 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ve üç açık
uçlu sorudan oluşan “Temel Birimler ve Ön Ekler Açık Uçlu Soru
Formu” kullanılmıştır. Araştırma verileri “Betimsel İstatistik” ile
birlikte “İlişkisiz Örneklemler için Tek Yönlü Varyans Analizi” ve
“İlişkisiz Ölçümler için Kruskal Wallis H-Testi” ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının “temel birimler” ile ilgili
orta düzeyde, “ön ekler” ile ilgili ise düşük düzeyde başarı
gösterdiklerini ifade etmektedir. Ayrıca, fizik ve kimya öğretmen
adaylarının “temel birimler” ve “ön ekler” konuları ile ilgili bilgi
düzeyinin fen bilgisi ve biyoloji öğretmen adaylarının bu konular ile
ilgili bilgi düzeyinden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son
olarak, sınıf düzeyi arttıkça genellikle “temel birimler” ile ilgili bilgi
düzeyinin arttığı, “ön ekler” ile ilgili bilgi düzeyinin azaldığı
anlaşılmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmenlik lisans programları ve
laboratuvar eğitimi göz önünde bulundurularak tartışılmış, ölçme ve
birim sistemleri ünitesinin öğretmenlik bölümlerindeki öğretimi için
çeşitli öneriler sunulmuştur. “Measurement” which is the job of determining the magnitude of a quantity and “units”
which define a certain magnitude in terms of quantity are very important for
fundamental sciences. An international unit system (SI) has been adopted to standardize
measurement. “Base units” are defined in “SI” unit system. In this study, it is aimed to
determine the knowledge level of physics, chemistry, biology and science teacher
candidates about “base units” and “prefixes”. Descriptive model, which is one of the
quantitative research methods, was used in the study. A total of 196 students studying
at the faculty of education at a university located in Turkey participated in the study.
“Base Units and Prefixes Open-ended Questionnaire”, which was developed by
researchers, consisting of three open-ended questions was used as data collection tool in
the research. Research data were analyzed with “descriptive statistics”, “One Way
Analysis of Variance” and “Kruskal Wallis H Test for Unequal Group Size”. The results
of the research indicate that the pre-service teachers have a medium level of success in
“base units” and a low level of success in “prefixes”. In addition, it is concluded that the
level of knowledge of physics and chemistry teacher candidates on “base units” and
“prefixes” subjects are higher than science and biology teacher candidates. Finally, it is
concluded that as the level of grade increases, the level of knowledge about “base units”
increases, but the level of knowledge about “prefixes” decreases or does not change. The
results of the research have been discussed by considering the undergraduate programs
and laboratory education. In addition, various recommendations have been presented
for teaching the unit of measurement and unit systems in teaching departments.