10. Sınıf öğrencilerinin kimya dersi “doğa ve kimya” ünitesi ile ilgili kavramaları ve bilgi düzeylerinin incelenmesi
Abstract
2018 Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programında yer alan "doğa ve kimya" ünitesi, çevre ilgili sorunlar,
sorunların nedenleri ve bu konuların dayandığı kimyasal temellerin öğretildiği bir ünitelerdir. Bu çalışmada, 10.
sınıf öğrencilerinin "doğa ve kimya" ünitesinin öğretilmesinden sonra suyun hayat için önemi, çevre kirliliği ve
çevre kirliliğinin azaltılması için alınması gereken önlemler ile ilgili kavramalarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Çalışma grubu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında 10. sınıfa devam eden 421 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler,
dört faktörden oluşan "Doğa ve Kimya Ünitesi Başarı Testi” kullanılarak toplanmıştır. Çalışmada, suyun önemini,
su tasarrufu ve su kaynakları ile ilgili konularda öğrencilerin kavramaları yüksek düzeydeyken; yumuşak su,
suyun özellikleri ve endüstride su kullanımı gibi daha fazla kimya bilgisi gerektiren konularda öğrenci
kavramalarının daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada ulaşılan diğer bir sonuç, öğrencilerin
küresel ısınmaya neden olan gazları tam olarak kavramadıkları ve bu gazları asit yağmuruna neden olan
gazlardan tam olarak ayırt edemedikleridir. Son olarak, çevre sorunları için geliştirilen çözüm yollarından en
etkili olanı insanların bu sorunlar hakkında bilinçlendirilmesi olacağından, bunun sağlanması için nitelikli bir
çevre dersine ortaöğretim programında ayrı bir ders olarak yer verilmesi önerisinde bulunulmuştur. The "nature and chemistry" unit included in the 2018 Secondary School Chemistry Curriculum is the
unit in which the environmental issues, the causes of environmental problems, and the chemical foundations
of the environmental issues. This study aims to determine the conceptions of 10th-grade students about the
importance of water for life, environmental pollution and the measures to be taken for the reduction of
environmental pollution after the teaching. The study group consisted of 421 students attending to 10th grade
in the 2019-2020 academic year. The "Nature and Chemistry Unit Achievement Test" with four factors was
used to determine the students' conceptions. It was concluded that although the students' conception about
the topics concerning daily life such as the importance of water for life, water conservation, and water
resources is at a high level, the students' conception of the topics that require theoretical knowledge such as
soft water, properties of water and water use in the industry are the weak. Another conclusion reached in the
study is that the students do not fully comprehend the gases that cause global warming and cannot distinguish
these gases from the gases that cause acid rain. Finally, since the most effective solution to environmental
issues will be to raise the awareness of people about these problems, it is suggested that a qualified
environment-course should be included as a separate course in the secondary school program.