Examination of a middle school mathematics preservice teacher’s interpretation skills
Abstract
This study aims to explore one preservice teacher’s interpretation of student mathematical thinking using
pattern recognition and linear function tasks. Specifically, the research question for this study was as
follows: How does a preservice middle grade mathematics teacher interpret student mathematical
thinking using tasks designed to test students’ pattern recognition and linear function abilities? The
preservice teacher, Amy, was a middle school preservice teacher from the Mathematics and Science
Education Department of a major land-grant university in the southeastern Unites States. The data
consists of Amy’s responses during a face-to-face, semi-structured interview, written work she produced
during the interview, and a careful analysis of a transcript of the interview. With regards to interpreting
important mathematical ideas in students’ work in the National Council of Teachers of Mathematics
[NCTM] videos, this study found that the preservice teacher provided explanations of specific important
mathematical ideas and their meaning. When the preservice teacher interpreted students’ mistakes or
misconceptions, she explained the misconceptions mathematically rather than providing specific
examples from the video. In terms of interpreting the similarities between students’ reasoning, the
preservice teacher’s description of the similarities between students’ reasoning was broad. Depending
on the task and how many times she watched the videos, either one or two times, the extent to which
she provided evidence varied when she interpreted the differences between students’ reasoning. This
study revealed that the strength of the preservice teacher’s interpretation strategies varied depending on
the tasks. The preservice teacher did not provide detailed explanations of students’ reasonings when
watching NCTM videos even though she solved all the tasks in multiple ways and explained the key
concepts while solving the problems. Bu çalışmanın amacı, bir öğretmen adayının, örüntü tanıma ve doğrusal fonksiyon görevlerini
kullanarak öğrencilerin matematiksel düşüncelerini yorumlamasını incelemektir. Spesifik olarak, bu
çalışma için araştırma sorusu şu şekildedir: Bir ortaokul matematik öğretmeni adayı, öğrencilerin örüntü
tanıma ve doğrusal fonksiyon yeteneklerini test etmek için tasarlanmış görevleri kullanarak öğrencilerin
matematiksel düşünmesini nasıl yorumlar? Öğretmen adayı Amy, Amerika Birleşik Devletleri'nin
güneydoğusundaki büyük bir üniversitenin Matematik ve Fen Eğitimi Bölümü'nden bir ortaokul
öğretmen adayıydı. Veriler, Amy'nin yüz yüze, yarı yapılandırılmış görüşme sırasında verdiği yanıtlar
ve görüşme sırasında ürettiği yazılı çalışma ile görüşmenin transkriptinden oluşmaktadır. Bu çalışma,
NCTM videolarındaki öğrencilerin çalışmalarında yer alan önemli matematiksel fikirlerin
yorumlanması açısından, öğretmen adayının spesifik önemli matematiksel fikirleri ve onların
anlamlarını açıkladığını tespit etmiştir. Öğretmen adayı öğrencilerin hatalarını veya kavram yanılgılarını
yorumlarken videodan belirli örnekler vermekten ziyade kavram yanılgılarını matematiksel olarak
açıklamıştır. Öğrencilerin akıl yürütmeleri arasındaki benzerlikleri yorumlama açısından, öğretmen
adayının öğrencilerin akıl yürütmeleri arasındaki benzerliklere ilişkin açıklaması yüzeysel olmuştur.
Göreve ve videoları kaç kez, bir veya iki kez, izlediğine bağlı olarak, öğretmen adayının öğrencilerin
akıl yürütmeleri arasındaki farklılıkları yorumlarken kanıt sunma derecesi çeşitlilik gösterdi. Bu
çalışma, öğretmen adayının yorumlama stratejilerinin gücünün görevlere bağlı olarak değiştiğini ortaya
koymuştur. Öğretmen adayı tüm görevleri birden fazla şekilde çözmüş ve problemleri çözerken anahtar
kavramları açıklamış olmasına rağmen derinlemesine yorumlama stratejileri sağlamamıştır.