Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKorkmaz, Nilay
dc.contributor.authorSarıoğlan, Ayberk Bostan
dc.contributor.authorDolu, Gamze
dc.date.accessioned2024-12-12T10:28:13Z
dc.date.available2024-12-12T10:28:13Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.issn2148-7758
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17556/erziefd.1410665
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/15507
dc.descriptionSarıoğlan, Ayberk Bostan (Balikesir Author)en_US
dc.description.abstractFen okuryazarlığı, öğrencilerin fen bilimlerinde problemi anlama, yorumlama ve çözme becerilerini içeren kapsamlı bir düşünme becerileri sürecidir. Bu bağlamda, fen bilimleri ders kitaplarının, öğrencilerin bu becerileri geliştirmelerine katkıda bulunup bulunmadığını değerlendirmek önemlidir. Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA), öğrencilerin fen okuryazarlığı, matematik ve okuma becerilerini ölçen uluslararası bir sınavdır. Bu araştırma, PISA fen okuryazarlığı yeterlik düzeylerine odaklanarak, belirlenen bu düzeylere göre fen bilimleri ders kitaplarındaki fiziksel olaylar öğrenme alanındaki ünitelerde yer alan etkinliklerin incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmada, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından onaylanan üçüncü sınıftan sekizinci sınıfa kadar olan fen bilimleri ders kitaplarından doküman analizi yöntemiyle toplanan veriler, betimsel analiz kullanılarak incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, incelenen ders kitaplarının PISA fen okuryazarlığının farklı düzeylerine uygun olarak tasarlanmış etkinliklere sahip olduğunu göstermektedir. Ancak tüm sınıf seviyelerinde yer alan etkinliklerin ağırlıklı olarak alt düzey yeterlik alanlarında olduğu belirlenmiştir. Bu yüzden, bazı kitapların daha fazla derinlik ve öğrenci etkileşimi sağlamak adına güncellenmeye ihtiyaç duyabileceği ortaya çıkmıştır. Bu araştırma, fen bilimleri ders kitaplarının PISA fen okuryazarlığı düzeylerine göre etkinliklerini değerlendirmenin, öğrenci becerilerini geliştirmeye yönelik stratejilerin belirlenmesine yardımcı olabileceğini göstermektedir. Öğretmenlere; fen ders kitaplarını seçerken ve kullanırken bu düzeylere dikkat etmeleri, fen okuryazarlığı becerilerini artırmak için daha etkili bir yaklaşım benimsemeleri konusunda rehberlik edebilecek önemli bulgular sunmaktadır.en_US
dc.description.abstractScience literacy is a comprehensive process of thinking skills that includes students' ability to understand, interpret, and solve problems in science. In this context, it is important to evaluate whether science textbooks contribute to students' development of these skills. The Program for International Student Assessment (PISA) is an international test that measures students' science literacy, mathematics, and reading skills. This research aims to focus on PISA science literacy proficiency levels and examine the activities in science textbooks according to these determined levels. In the research, data collected from science textbooks from 3rd to 8th grades approved by the Ministry of National Education (MEB) through document analysis were analyzed using descriptive analysis. The findings of the research show that the textbooks examined have activities designed to suit different levels of PISA science literacy. However, it was determined that the activities at all grade levels were predominantly in lowerlevel proficiency areas. Therefore, it turns out that some books may need updating to provide more depth and student interaction. This research shows that evaluating the effectiveness of science textbooks according to PISA science literacy levels can help identify strategies to improve student skills. To teachers; It provides important findings that can guide students to pay attention to these levels when choosing and using science textbooks and to adopt a more effective approach to increase science literacy skills.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherErzincan Binali Yıldırım Üniversitesien_US
dc.relation.isversionof10.17556/erziefd.1410665en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDers Kitabıen_US
dc.subjectEtkinliken_US
dc.subjectFen Okuryazarlığıen_US
dc.subjectPISAen_US
dc.subjectTextbooken_US
dc.subjectActivityen_US
dc.subjectScience Literacyen_US
dc.subjectPISAen_US
dc.titleFen bilimleri ders kitaplarındaki etkinliklerin PISA fen okuryazarlığı yeterlik düzeylerine göre incelenmesien_US
dc.title.alternativeAnalysis of activities in science textbooks according to PISA science literacy proficiency levelsen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalErzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisien_US
dc.contributor.departmentNecatibey Eğitim Fakültesien_US
dc.contributor.authorID0000-0002-2320-9427en_US
dc.contributor.authorID0000-0002-2924-4098en_US
dc.identifier.volume26en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage382en_US
dc.identifier.endpage399en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster