Atom ile ilgili kavram haritalarının yapısal, ilişkisel ve öneri doğruluğu puanlaması analiz sonuçlarının kıyaslanması
Abstract
Kavram haritaları fen bilimleri eğitiminde uzun süredir bir ölçme aracı olarak kullanılmaktadır. Kavram haritalarının analizi ve notlandırılmasında hem nitel hem de nicel olmak üzere farklı puanlama yaklaşımlarının kullanıldığı görülmektedir. Bu çalışma, kavram haritalarının yapısal puanlama, ilişkisel puanlama ve öneri doğruluğu puanlaması yöntemleri ile elde edilen analiz sonuçlarının bir karşılaştırmasını içerir. Yapısal puanlama yöntemi için Nowak ve Gowin (1984) ’in önerdiği yapısal puanlama ölçütlerinin temel alınması ile yazarlar tarafından geliştirilen yapısal puanlama yöntemi kullanılmıştır. ilişkisel puanlama yöntemi için, McClure ve diğerleri (1999) tarafından geliştirilen bir ilişkisel puanlama protokolü, öneri doğruluğu puanlaması için de Yin ve diğerleri (2005) tarafından önerilen ve önerilerin niteliğinin değerlendirilmesine dayanan ölçüt kullanılmıştır. Her üç analiz yöntemi ile kavram haritaları ayrı ayrı analiz edilerek sonuçlar kıyaslanmıştır. Çalışmanın verileri, Balıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 7’i kız 3’i erkek toplam 10 kimya öğretmen adayından Kimya Özel Öğretim Yöntemleri dersi sırasında toplanmı?tır. Çalışmada, bu üç analiz sonucu arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin nicel bir analiz yöntemi olan yapısal puanlamada daha yüksek notlar aldığı görülürken, en düşük notları nitel bir değerlendirme olan öneri doğruluğu puanlaması yönteminde aldıkları sonucuna ulaşılmıştır.