Deneyimli kimya öğretmenlerinin ortaöğretim kimya ders kitaplarını kullanımlarının incelenmesi
Abstract
Bu çalışmada, deneyimli kimya öğretmenlerinin kimya ders kitaplarını ortaöğretim kimya dersleri sırasında kullanma durumlarının ve kimya öğretmen adaylarının ders kitapları ile ilgili bu durumu nasıl değerlendirdiklerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Bu amaçla, kimya öğretmen adaylarına, deneyimli kimya öğretmenlerinin ders kitaplarından derslerinde ne derece yararlandıklarının belirlenmesi ile ilgili bir proje çalışması yaptırılmıştır. Bu proje kapsamında kimya öğretmen adayları, araştırmacı tarafından hazırlanan yapılandırılmış görüşme formunu kullanarak deneyimli kimya öğretmenleri ile ilgili ikili görüşmeler yapmışlardır. Proje çalışmasının tamamlanmasından sonra öğretmen adaylarından, deneyimli kimya öğretmenlerinin ders kitaplarından yararlanma durumlarını değerlendirmeleri istenmiştir. Çalışmanın örneklemini, Balıkesir merkezde görevli 21 ortaöğretim kimya öğretmeni ve Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesine 2007-2008 Eğitim-Öğretim yılında öğrenim gören 21 Kimya Öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma sonunda, deneyimli kimya öğretmenlerinin konu anlatımı sırasında ders kitaplarından çok fazla yararlanmadıkları ancak ünite sonu soru ve alıştırmaların kaynağı olarak ders kitaplarını kullandıkları belirlenmiştir. Bunun yanı sıra Üniversite Seçme Sınavının (ÖSS) deneyimli öğretmenlerin ders kitabı kullanımlarını etkilediği belirlenmiştir. The purpose of the study is to determine how chemistry textbooks used by expert chemistry teachers are used during teaching process in secondary education, and to find how prospective chemistry teachers evaluate the situation mentioned. Thus, a project concerned with how expert chemistry teachers use them in their classes was carried out. Based on the research context, an interview that was used to interview with expert chemistry teachers by prospective chemistry teachers was prepared by the author. Next, prospective chemistry teachers were asked to evaluate how expert chemistry teachers used textbooks. The sample group of the study consisted of 21 expert high school chemistry teachers working at schools in Balıkesir and 21 prospective chemistry teachers studying at Education Faculty of Balıkesir University during 2007-2008 academic years. The findings of the study revealed that expert chemistry teachers did not use textbooks during their teaching process while they used them as the sources of problems and exercises at the end of units. Furthermore, it was found that University Entrance Exam (OSS) had an effect on how to use the textbooks by teachers.
Source
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi DergisiVolume
10Issue
1Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Development of UV-Vis spectrophotometric method for rapid nickel determination in original oil matrix
Tokay, Feyzullah (2017)A novel method for the determination of nickel in edible oils was proposed. The suggested procedure was on the basis of complexation of N, N’- bis(4-methoxysalicylidene) ethylenediamine and nickel in oily media and UVVisible ... -
An application of soft Set and fuzzy soft Set theories to stock management
Taş, Nihal; Özgür, Nihal Yılmaz; Demir, Pelin (2017)We give a new application of both notions of a soft set and of a fuzzy soft set to the effective management of stock-out situation. We construct a model to track the remaining raw materials in stock at the end of the first ... -
Preconcentration of Copper(II) and Iron(III) from natural waters using a C18-silica packed mini-column and their determination by FAAS
Karadaş, Cennet (2017)In the present study, a new solid phase extraction method was developed for simultaneous preconcentration of copper(II) and iron(III) ions from natural waters. The analytes were first complexed with 4- aminoantipyrine at ...