Güncel Gönderiler: Eğitim Bilimleri-Makale Koleksiyonu
Toplam kayıt 122, listelenen: 21-40
-
Investigation of CEIT undergraduate program according to teachers’ and academicians’ views
(2023)This study aims to reveal the effectiveness of the CEIT undergraduate program in line with the views of teachers and academicians. Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used in the study. The ... -
Enhancing pre-service teachers' technological pedagogical content knowledge (TPACK) through the Learning by Design Framework: A fink taxonomy-based study
(2023)This study aimed to develop Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) through the use of the Learning by Design (LBD) framework in a teaching process for pre-service teachers. During a 12-week period that included ... -
Örtük program yaklaşımı: Bir ölçek geliştirme çalışması
(2023)Sınıflarda planlı olmayan öğrenme yaşantılarının belirlenmesinin, öğrenme öğretme süreçlerinin yönünün belirlemede önemli olduğu söylenebilir. Planlı olmayan bu öğrenme yaşantıları örtük program ile ilişkilidir. Örtük ... -
Secondary school teachers' self-efficacy beliefs regarding information technology
(2023)Due to the rapid growth of technology, technological devices have begun to influence every aspect of our lives. In addition, technology is used extensively in education. Technology in education has several benefits, including ... -
Öğretmen adaylarının özgeci davranışları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki
(2023)Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının özgeci davranışları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel tarama modelinin benimsendiği araştırmada veriler, Balıkesir Üniversitesi ... -
Pandemi döneminde öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecindeki teknoloji kullanımlarının incelenmesi
(2023)Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ortamlarının kullanımına yönelik tutumlarını, teknoloji kabul ve kullanım düzeyleri ile çevrim içi teknolojilere yönelik olarak algıladıkları öz yeterliklerini ... -
Sanat ve tasarım fakültesi öğrencilerinin sosyal ağ kullanım amaçlarının belirlenmesi
(Mehmet Dursun Erdem, 2022)Çalışma sanat ve tasarım fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin sosyal ağları nasıl kullandıklarını betimlemeye yönelik olarak tasarlanmıştır. Araştırma için Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Araştırmaları ... -
An investigation of cross-cultural measurement invariance and item bias of pisa 2018 reading skills items
(Informascope, 2022)The aim of this study is to investigate the cross-cultural measurement invariance of the reading skills items of the PISA 2018 at test and item level. Another aim of the study is to determine the item bias for items ... -
Adaptation of teaching approaches scale to the Kosovo culture - a validity and reliability analysis
(Cherkas Global Univ Press, 2022)Investigating the teaching approaches that teachers adopt in the education process has gained significant importance. Various scales have been developed to determine teachers' teaching approaches. Cultural differences ... -
Influence of spousal support, sibling relationships, peer relationships and parental self-efficacy on the parent-adolescent relationship*
(Cukurova Univ, 2022)In the present study we aim to develop a model that focuses on identifying factors which influence the parent-adolescent relationship. We use the structural equation model to test this model. In the study, among the ... -
Georg Kerschensteiner's influence on the pedagogical thought of the Early Republic era in Turkiye
(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2022)Georg Kerschensteiner (1854–1932) was a world-renowned proponent of the work school concept (die Arbeitsschule). His educational philosophy was adopted not only in Europe but also in other parts of the world, both in the ... -
Designing web-based “Measurement and evaluation” learning modules for teachers’ needs
(Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2021)The challenging aspects of scheduling face-to-face in-service training programs are a barrier to make needed training widespread and accessible. Due to the limitations, the necessity has arisen to design interactive and ... -
Türk makam müziğinde taksim icra etmeye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi
(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı, 2021)Bu çalışmada, Türk müziği eğitimi veren lisans düzeyindeki devlet konservatuvarlarında, Türk sanat müziği enstrümanı icrâ eden 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin taksim icrâsına ilişkin tutumlarını belirlemek için bir ölçek ... -
İlkokul öğretmenlerinin özyeterlik inançlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi
(Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021)Bu araştırmanın amacı, ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin özyeterlik inançlarınailişkin görüşlerini farklı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmanın evrenini, Balıkesirili genelindeki tüm resmi ilkokullarda görev ... -
Türkiye’de ergenlere yönelik ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarının incelenmesi
(Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, 2021)Bu araştırmada 2004-2019 yılları arasında Türkiye’de yayımlanmış ergenlere yönelik ölçeklerin, ölçek geliştirme ve uyarlama adımları bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. ... -
Waking up to the dawn of a new era: Reconceptualization of curriculum post Covid-19
(Springer Science and Business Media B.V, 2021)Covid-19, the most severe global pandemic since the Spanish flu that followed World War I, threatens nearly every country, from global powers to developing nations. This threat presents a concurrent challenge for educational ... -
Analyzing pre-service teachers’ educational philosophy preferences, curriculum design orientation, and epistemological beliefs with structural equation model
(Ozgen Korkmaz, 2021)The purpose of this study is to examine the partial mediating effect of epistemological beliefs in the correlation between preferences towards educational philosophy and the curriculum design approach of pre-service teachers. ... -
Adaptation of the epistemological belief scale to Kosovo
(Eurasian Society of Educational Research, 2021)The investigation of epistemological beliefs has become important in both pre-service and in-service education of teachers. Different scales have been developed to determine teachers' epistemological beliefs. The same scale ... -
Remote assessment in higher education during COVID-19 pandemic
(IJATE-Int Journal Assessment Tools Education, 2021)Universities have made a compulsory shift to distance education due to the Covid-19 pandemic. All of the higher education instutitions in Turkey have completed 2019-2020 Spring semester using online tools. However, most ... -
Assessing measurement invariance of Turkish "Central Examination for Secondary Education Institutions" for visually impaired students
(Springer, 2021)Studies that focus on measurement invariance are of significant importance in proving the validation of high-stake tests, and in order to provide fairness from the results of these exams for special needs students. The aim ...