The relationship among teachers' classroom practices for teaching thinking skills, teachers' self-efficacy towards teaching thinking skills and teachers' teaching styles
Abstract
This paper describes the relationship among elementary teachers' practices aiming at teaching thinking skills and their self-efficacy towards teaching thinking skills, teaching styles. The sample group consisted of 1003 classroom teachers. For collecting data, three different scales were administered. The fist scale was Teachers' Classroom Practices for Teaching Thinking Scale, the second one was Teaching Thinking Skills Scale and the last one was Grasha's Teaching Style Scale. Correlation and causal research designs were used to define the relationship among these variables. In the research, it was found that Facilitator teaching style followed by Self-efficacy. It was also seen that the predictor variable was Facilitator teaching style and the other styles had no effect on the model. Facilitator and delegator teaching styles had an effect on the model, but when self-efficacy was added on the model, it was seen that Delegator teaching style had no effect on the model. The results showed that self-efficacy was a meaningful variable on teachers' teaching thinking practices. Moreover, teaching style was also a meaningful predictor. Facilitating model was more meaningful one than delegator, expert, authority and personal models.
Source
Thinking Skills and CreativityVolume
21Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Kosava'da okutulan yurttaşlık eğitimi dersi 6., 7., 8. ve 9, sınıflar ders kitaplarının program, içerik ve kapsam yönünden incelenmesi
Cenolari, Sümeray (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)Bu çalışmada, Kosova'da ilköğretim ikinci kademede 2002 yılından itibaren okutulmaya başlanan 6., 7., 8. ve 9. sınıflar Yurttaşlık Eğitimi ders kitaplarının yurttaşlık eğitimi/siyasal sosyalleşme boyutu incelenmiş; kitapların ... -
Öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik tutumlarının incelenmesi (Balıkesir Üniversitesi örneği)
Er, Kemal Oğuz; Öztekin, Anıl (2011)Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin geneline yönelik olarak tutumlarının belirlenmesidir. Bu amaçla, öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisine yönelik tutumları çeşitli ... -
Akran öğretim modelinin öğretim stilleri bilgi düzeyi, pedagojik inanç ve mikro öğretim uygulamalarına etkisi: Beden eğitimi öğretmen adaylarına yönelik çalışma
Balcı, Tarık (Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023)Bu çalışmanın amacı, akran öğretim modelinin beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretim stillerine yönelik bilgi düzeyine, pedagojik inançlarına ve mikro öğretim uygulama becerilerine etkisinin incelenmesidir. Açıklayıcı ...